חדשות    

היטל השבחה בתמ"א 38

פורום ה-15 המייצג את הערים הגדולות בישראל, מרכז השלטון המקומי ורשויות מקומיות ברחבי הארץ ניסה לתבוע היטל השבחה גבוה יותר בתמ"א 38 – בית המשפט קבע שלא.  הפורום טען נגד  תוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תוכנית – צמ:א 38, ובמיוחד נגד  תיקון 3א' לתוכנית. תיקון שקובע את אופן חישוב זכויות הבנייה במסגרת הריסה ובנייה מחדש.

השופט דוד מינץ, אמר  – "אין מקום להתערב בעקרונות התכנוניים שנקבעו בתמ"א ובתיקוניה הקודמים שכבר קנו להם שבת לפני זמן רב".

ועל מה בעצם הביג דיל? תיקון 3א' התיקון האחרון שאושר במסגרת תמ"א 38, עוסק בחישוב זכויות הבנייה במסלול הריסה ובנייה מחדש. החישוב מתבסס על הבניין הקיים וזכויות התמ"א אשר גדלות ככל שהבניין גבוה יותר. הצורך בתיקון עלה לאחר טענות רבות נגד תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש –  מתן זכויות רבות מדי בחלק מהרשויות. טענות אלו, קיבלו גושפנקא, מחוות דעת שכתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שקבע כי השיטה והפרשנות המורחבת של ועדות הערר היתה לרוב הענקת זכויות רבות יותר, והיא  אינה תקינה. חוות הדעת הזו הכניסה את התחום לקיפאון, והגופים המוסמכים עבדו על תיקון חדש.

מעבר לזכויות הבנייה, יש עניין כלכלי משמעותי נוסף – היטל ההשבחה בפרויקטים של תמ"א 38. התוכנית פוטרת את רוב הזכויות בפרויקטים החדשים מתשלום היטלי השבחה והרשויות מתנגדות לכך כבר זמן רב. למעשה, ואז במקביל  לעבודה על התיקון החדש העמידו נציגי הרשויות דרישה להגדיל את האפשרות לגבות היטלי השבחה.

במסגרת העתירה דרשו העותרים מבית המשפט להורות על ביטול תוספת הזכויות שניתנה במסגרת תיקון 3א' או לחילופין לבטל את הפטור שניתן מהיטל השבחה על הזכויות הנוספות. בית המשפט לא קיבל את עמדתם – הזכויות לא ישתנו ולגבי היטל ההשבחה – "ככל שמעוניינים העותרים לתקוף דבר חקיקה זה, עליהם להוכיח פגיעה בזכות חוקתית מוגנת, המצדיקה את התערבות בית המשפט בחקיקה ראשית. משלא עשו כן, גם טענתם באשר לפטור מהיטל השבחה דינה להידחות".

לאחרונה אושר תיקון 115 לחוק התכנון והבנייה שצמצם את הפטור מתשלום היטל ההשבחה. זה לא היה מספיק לטענת הפורום (פורום הרשויות).