חדשות    

היקף המשכנתאות ביוני – 3.9 מיליארד שקל

היקף המשכנתאות שנלקח בחודש יוני הסתכם ב-3.9 מיליארד שקל, לעומת משכנתאות בהיקף של 4.1 מיליארד שקל שנלקחו בחודש מאי – כך עולה מנתוני בנק ישראל.  היקף המשכנתאות בחודשים האחרונים גבוה משמעותית מההיקף שהיה בתחילת השנה ובחודשים האחרונים של 2011, אם כי הוא התייצב בחודשים האחרונים.

אחת הסיבות לעלייה בהיקף המשכנתאות היא הריבית הנמוכה. בריבית נמוכה הביקוש לכסף גדל , כשכסף זה, כמובן, זורם לשוק הדירות, ובעקיפין מונע ירידות במחירי הדירות, ואף מביא לעלייה במחירים כפי שהתרחש בחודשים האחרונים, ובכלל – על פי נתונים מעודכנים בשנה האחרונה (מאז פרוץ המחאה החברתית) מחירי הדירות דווקא עלו בשיעור של 2%-3%.

השאלה, אם אפשר וצריך לעשות "משהו" עם הריבית? בנק ישראל סבור שלא, בבנק ישראל טוענים שהקשר בין הריבית לבין מחירי הדירות קלוש, בבנק ישראל סבורים שהחשש ממיתון והעדר צמיחה גדול מהחשש לעלייה במחיר הדירות, ודרך ריבית נמוכה הם נלחמים בהאטה. זה טוב בתיאוריה, הבעיה הגדולה שלנו ברמה הכלכלית חברתית היא מחירי הדירות – אם לא יטפלו בזה ומהר תהיה פה בעיה ענקית – כלכלית, אבל בעיקר חברתית. בנק ישראל צריך לרדת לשטח , קצת להסתובב ולהבין שתיאוריה זה נחמד, אבל הרבה זוגות צעירים יורדים לאט לאט מהגדר ולוקחים משכנתאות ענק כי הם מבינים שאי אפשר לנצח את מחירי הדירות, והם עושים את זה כי הריבית מאוד נמוכה.