שוק ההון    

הירידות בסין – האם זה רציני?

מאייר: אורקה

אחרי הנפילות בבורסה הסינית לפני שלוש שנים, בתקופה האחרונה חוזר שוק המניות הסיני לרדת. הפעם, כך על פי כתבה בוול-סטריט ג'ורנל, זה רציני הרבה יותר מאשר בקיץ 2015.

המניות בבורסת שנחאי איבדו מתחילת השנה 17% – הביצוע החלש ביותר מבין כל מדדי המניות העיקריים בעולם. המטבע הסיני – היואן נחלש מול הדולר ב-3.6% מתחילת חודש יוני, על רקע שילוב של עצבנות ואי וודאות של המשקיעים ומאמצי הבנק המרכזי הסיני להחליש את המטבע. במקביל מלחמת הסחר מחריפה משבוע לשבוע, כשלאחרונה טראמפ הגדיל את היקף המוצרים שלגביהם יוטל מכס למוצרים בהיקף יבוא של מעל 200 מיליארד דולר.

לכאורה, הירידות הללו הן שוליות בהשוואה לירידות ב-2015. אז, מדד המניות המשולב בשנחאי איבד כמעט מחצית מערכו במשך חודשיים –  בחודשים יוני-יול. הירידות אז המשיכו תקופה – עד לתחילת 2016.  רק ב-2016 נרשמה התאוששות, אבל במדד לא חזר לשיא שנרשם באמצע 2015.

על פי וול-סטריט ג'ורנל, מה שמדאיג יותר הפעם הוא שכמה גורמים, כולל האג'נדה של בייג'ין נגד רמות חוב גבוהות ומלחמת הסחר עם ארה"ב, מאותתים שהמשקיעים מגיבים בהיגיון לסימני בעיות יסוד במשק הסיני. זה הכל כלכלה – והנתונים הכלכליים על רקע מלחמת הסחר בין סין לארה"ב יכולים להיחלש, ובהתאמה שוק המניות מגיב לכך בירידות.