חדשות    

הכינו את הכרטיסים: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך

מעודכן ל-07/2022

"דרך שווה", הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית, תצא לדרך ב-1 באוגוסט, אבל כבר עכשיו אפשר לרכוש את הכרטיסים החדשים.

הכרטיסים זמינים לרכישה באפליקציות התשלום "מוביט", "רב-פס", "פנגו" ו"סלו" (לשעבר סלופארק).

בין היתר אפשר לרכוש מנוי "חופשי חודשי ארצי" משתלם במיוחד, המאפשר נסיעות ללא הגבלה בכל הארץ, ב-225 שקל בלבד; ומנוי "חופשי אזור 1" המאפשר לנסוע עד 40 קילומטרים מחוץ למטרופולינים תל אביב, ירושלים וחיפה, ב-99 שקל בלבד.

האפליקציות מחשבות מדי חודש את המינוי המשתלם ביותר עבור הנוסע/ת, על סמך דפוסי הנסיעה בפועל, ובוחרות אוטומטית את הכרטיס המשתלם ביותר. אין צורך לרכוש מראש חופשי יומי / חודשי.

כמו כן, האפליקציות מעודכנות גם בהנחות "הערך הצבור" הנשמרות ואף מורחבות לציבור הזכאים במהפכת "דרך שווה". למשל, בני ובנות 75 ומעלה – נוסעים חינם, 50% הנחה בכרטיסי מנוי לילדים ונוער, הגדלת הנחת הערך הצבור לזכאי הביטוח הלאומי מ-33% כיום ל-50%. כדי לקבל את ההנחות הייעודיות, יש לבצע רישום לפרופיל המזכה ביישומון.

במסגרת ההיערכות ליישום הרפורמה, מ-28 ביולי לא יימכרו עוד חוזים תלת יומיים.

כל תעריפי הרפורמה יהיו זמינים גם ברב קו, מ-1 באוגוסט, באמצעותם יש לרכוש מראש את החוזה (בעוד שהאפליקציות מחשבות את החוזה המשתלם בדיעבד). איך בודקים כמה כסף נשאר ברב קו – כל הדרכים

לבני ובנות 75 – הנסיעות חינם

כאמור, בני ובנות 75 ומעלה יוכלו לנסוע בכל אמצעי התחבורה הציבורית, אוטובוסים, רכבת ישראל, רכבת קלה והרכבל והכרמלית בחיפה, ללא תשלום וללא הגבלה.

כדי ליהנות מההטבה נדרשת טעינת פרופיל "זהב-קו" בכרטיס הרב-קו או באחד מיישומוני התשלום, ותיקוף הכרטיס בעת העלייה לאוטובוס או לרכבת.

את עדכון הפרופיל ניתן לבצע באתר "רב-קו אונליין" או "רב פס" וביישומוני התשלום, וכן במרכזי "על הקו" ברחבי הארץ, בתחנות רכבת ישראל ובמרכז השירות "כפיר" של הרכבת הקלה בירושלים.

בני ובנות 75 ויותר שאין ברשותם כרטיס רב-קו יוכלו להנפיק כרטיס חדש ללא עלות. הנפקת הכרטיס ועדכון הפרופיל יתבצעו בהצגת תעודה מזהה וללא עלות.

בעלי כרטיס רב-קו יידרשו להטעין את פרופיל זהב-קו החדש המזכה בנסיעה חינם, גם אם בכרטיס שלהם מוטען פרופיל אזרח ותיק המזכה אותם ב-50% הנחה. ללא טעינת הפרופיל החדש הם ימשיכו לשלם מחיר מופחת אך לא ייהנו מנסיעה חינם. הפרופיל אינו מתעדכן באופן אוטומטי עם הגעה לגיל 75, אלא מחייב עדכון באחת הדרכים שמשרד התחבורה מעמיד לרשותם.

בני ובנות 75 ויותר, שבכרטיס הרב-קו שלהם טעונה יתרה כספית (ערך צבור) יוכלו לקבל החזר לחשבון הבנק, כרטיס האשראי או במזומן בעמדות "על הקו" ובכל אחד מהסניפים שצוינו.

הדרישה לתקף את הכרטיס או היישומון גם עבור נסיעה חינם נדרשת לצרכי התחשבנות משרד התחבורה מול מפעילי התחבורה הציבורית, מעקב אחר ביקושים וייעול השירות. נסיעה ללא תיקוף הכרטיס תיחשב כנסיעה ללא תשלום ועלולה לגרור קנס כספי.

עם זאת, במטרה לאפשר זמן היערכות מספק, משרד התחבורה הנחה את הבקרים לאפשר לכל בן ובת 75 ומעלה, לנסוע חינם בתחבורה הציבורית גם ללא "זהב-קו", מ-1 ועד ל-18 באוגוסט. במקביל, הבקרים יסבירו לזכאים היכן ניתן להנפיק "זהב-קו" או לחילופין על כל

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "החברה הישראלית חייבת חוב גדול לוותיקות ולוותיקים שלה, לדור המייסדים. אני מאמינה שחברה שיודעת לדאוג לאזרחיות ולאזרחים הוותיקים שלה, היא חברה שתדע לתת עתיד לצעירות ולצעירים שלה. כרטיס "זהב-קו" מאפשר לבנות ובני 75 ומעלה לנסוע בתחבורה הציבורית כולה בחינם, לבקר את הנכדות והנכדים בחינם, ללכת לקניות בחינם, לנסוע לרופאה או לרופא בחינם ולהגיע לכל מקום בתחבורה ציבורית בחינם. אנחנו משיקות ומשיקים היום את אחת היוזמות המרגשות, החשובות המשמחות והמהפכניות שלנו במשרד התחבורה, במסגרת מהפכת "דרך שווה", בשורה שתעזור באופן ניכר להוריד את יוקר המחיה שכולנו מתמודדות ומתמודדים איתו".

רפורמת "דרך שווה" נועדה לצמצם את 80 תעריפי התחבורה הציבורית הקיימים למספר מצומצם של תעריפים יחידים ואחידים, גם במחירי הנסיעה בערים השונות ובנסיעות בין-עירונית באורכים דומים. בנוסף, תבוטל הנחת הערך הצבור שמקבל כיום כל מי שטוען את כרטיס הרב קו שלו, בסך 20%.

הרפורמה עוררה ביקורת שכן יש ערים שבהן מחירה של נסיעה עירונית דווקא התייקר בעקבות הרפורמה.

רב קו – איפה מטעינים, איך טוענים וכמה זה עולה?