הכלכלנית הראשית: עסקאות הנדל"ן במרץ – מהנמוכות שנרשמו בחודש זה מתחילת שנות האלפיים
חדשות    

הכלכלנית הראשית: עסקאות הנדל"ן במרץ – מהנמוכות שנרשמו בחודש זה מתחילת שנות האלפיים

קרדיט : shutterstock
מעודכן ל-05/2023

ההתקררות בשוק הדיור היא כבר עובדה ברורה זה כמה חודשים. העלאות הריבית התכופות שגרמו לייקור ניכר של המשכנתאות הורידו את היקף המשכנתאות שניטלות ואת עסקאות הנדל"ן לשפל.

נתונים שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר על שוק הדיור בחודש מרץ ממשיכים להמחיש את החולשה בשוק. על פי הנתונים, נמשכה הירידה החדה במספר העסקאות, והן הסתכמו ב-6,785 דירות, ירידה של 46% לעומת מרץ 2022. מדובר בשיעור הירידה החד ביותר בארבעת החודשים האחרונים.

לדברי אנשי הכלכלנית הראשית, רמת העסקאות במרץ היא בין הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי מרץ מאז תחילת שנות האלפיים לפחות, כאשר רק בחודשי מרץ של 2020 (פרוץ מגפת הקורונה) ואלו של שנות האינתיפאדה (2002-2003) נרשמה רמת עסקאות נמוכה יותר. בפלח השוק של דירות יד שנייה, רמת העסקאות נמוכה במרץ האחרון אף יותר מזו של מרץ 2020.

במבט קדימה מציינים אנשי אגף הכלכלנית הראשית כי נתונים ראשוניים לחודש אפריל מצביעים על המשך הירידה החדה בעסקאות.

בניכוי המכירות במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות במרץ על 6,002, ירידה חדה של 46% לעומת מרץ אשתקד.

רכישות המשקיעים, שהיו הראשונות לרדת עם העלאת מס הרכישה עוד בנובמבר 2021, הסתכמו ב-1,045 דירות בחודש מרץ, ירידה של 47% לעומת מרץ 2022, שיעור הירידה החד ביותר בארבעת החודשים האחרונים.

ומה בצד המכירות? מכירות הקבלנים במרץ הסתכמו ב-2,797 דירות, ירידה של 41% לעומת מרץ אשתקד, בדומה לשיעורי הירידה בדצמבר-ינואר האחרונים אולם ירידה חדה יותר מזו שנרשמה בפברואר האחרון.

רכישות משחלפי הדיור הסתכמו ב-1,738 דירות במרץ, אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו ברכישות סגמנט זה בעשור האחרון לפחות וירידה של 59% לעומת מרץ 2022. שיעור מצמצמי הדיור, מי שרכשו דירה קטנה יותר מזו שמכרו, עמד על שליש מסגמנט זה, לעומת רבע בלבד במרץ אשתקד. מספר "חודשי המדף" של הדירות הנמכרות על ידי משפרי הדיור, שהקדימו לרכוש דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת עמד במרץ על 37 חודשים, פרק הזמן הארוך בתשעים יום לעומת מרץ אשתקד.

על רקע זה מציינים אנשי הכלכלנית הראשית כי בחודש פברואר האחרון עמד מספר חודשי המדף הממוצע על 39 חודשים, פרק זמן שהיה ארוך בכ-120 ימים לעומת פברואר אשתקד. ייתכן שבכך באה לידי ביטוי נכונות גבוהה יותר של בעלי הדירות להתפשר על המחיר.

גם הרכישות של זוגות צעירים, קרי אלה שזו להם הדירה הראשונה, רשמו ירידה של 38% לעומת מרץ 2022 והסתכמו ב-3,957 דירות.