רשות המסים על ענף הרכב: בשנת 2013 נמשכה מגמת הירידה במשקל הרכישות של ציי רכב תוך התחזקות בכוחו של הצרכן הפרטי.
בשנת 2013, רמת הפעילות בענף הייתה מהגבוהות שידע המשק הישראלי, ומבחינת כמות כלי הרכב שיובאו הייתה קרובה לשנת השיא – 2011. כך עולה מסקירה על ענף הרכב שמפרסמת רשות המסים. כמו כן, נמסר מרשות המסים כי בקרוב מתוכננות רפורמות נוספות בתחום הרכב הדו-גלגלי, עליהן יפורט בהמשך.
יבוא רכב נוסעים הגיע לכ- 225 אלף כלי רכב, גידול של 8.9% ביחס להיקף היבוא של שנת 2012. עם זאת, נרשם גידול מתון בלבד בערך היבוא שהסתכם ב- 11.8 מיליארדי ש"ח, עלייה של 2.3% לעומת אשתקד (במונחים ריאליים).
בתחום הרכב המסחרי נשמרה יציבות ברמה הנמוכה – עליה של 2.2% לעומת שנת 2012 בכמות כלי הרכב, לכ- 7.5 אלף יחידות. ערך היבוא במונחים שקליים ריאליים ירד בכ- 6.3% בעיקר עקב התחזקות השקל.
סה"כ הכמות המיובאת של רכב נוסעים ומסחרי יחד עלתה ביחס לאשתקד בשיעור 10.3%, בעוד שערך היבוא עלה ב- 2.0% במונחים שקליים ריאליים, ומס הקניה נותר יציב (0.6%-).
ההכנסות ממסי יבוא המוטלים על כלי רכב (לרבות רכב כבד, דו-גלגלי, מוניות ורכב תיור) נותרו כמעט ללא שינוי (ירידה של 0.5%), כאשר ערך היבוא עלה במונחים ריאליים ב- 5.8%.
בשנת 2013 נמשכה מגמת הירידה במשקל הרכישות של ציי רכב תוך התחזקות בכוחו של הצרכן הפרטי. בדומה לשנים קודמות, המשיך להתפתח ה"ליסינג פרטי" שהוא במהותו ליסינג מימוני למגזר הפרטי והעסקי, ובנוסף התעצמה גם התופעה של מכירת רכב חדש דרך חברות ליסינג. תופעות אלה הן תגובה עסקית טבעית של חברות ליסינג לירידת הביקושים בתחום הרכב הצמוד המסורתי (ליסינג תפעולי דרך המעסיקים).
הרפורמה במיסוי הירוק שהופעלה בשנת 2009 ממשיכה לתת את אותותיה, כאשר גם בשנת 2013 נמשכה המגמה של המעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות. ב- 1 באוגוסט 2013, נכנס לתוקף עדכון הנוסחה לחישוב הציון הירוק בכלי רכב, במטרה לשמור על יעילות תמריצי המס ועל פער נאות בין רכב מזהם יותר ומזהם פחות, תוך שמירה בין המשך הירידה בשיעורי מס הקניה האפקטיביים, תוך עצירת השחיקה בהכנסות המדינה.
בשלהי 2013 יושמה הרפורמה לעידוד היבוא של כלי רכב בטיחותיים יותר, באמצעות הענקת תמריצים לכלי רכב בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה. תוצאות הרפורמה מורגשות כבר בשנת 2014. יצוין כי ניתנים תמריצים להתקנת אבזור בטיחותי גם אם מדובר בהתקנה מקומית בידי יבואן הרכב, וזאת על מנת לסייע בהחדרת טכנולוגיות בטיחות מתקדמות גם בתחום של רכב משפחתי ולא רק בתחום רכבי היוקרה – שכן, אבזור בטיחותי מתקדם ברמה גבוהה מיצרן נמצא כיום בעיקר בדגמים יקרים יחסית.
בשוק המשני נמשכת התופעה של שחיקת מחירי כלי רכב משומשים ביחס לרכב חדש, ככל הנראה כתוצאה מתחרות אל מול מכירת רכב משומש מציי רכב וכן אל מול מכירת רכב חדש במחירים זולים, כתוצאה מהרפורמה של "מיסוי ירוק".