חדשות    

הכרעה תקדימית: כספי פנסיה אבודים יחולקו בין העמיתים בקופות ולא יוחזרו למעסיקים

FREEPIK
מעודכן ל-08/2022 

חדשות טובות לחוסכים: כספי פנסיה אבודים יחולקו בין העמיתים הקיימים בקופות ולא יוחזרו למעסיקים. כך הכריע בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים. בהכרעתו דוחה בית המשפט את ערעורם של נאמני פירוק חברת מגה, בדבר כספי פנסיות אשר הופקדו לקופות הפנסיה של חברת הלמן-אלדובי על ידי מגה, קו-אופ וקלאב מרקט, ולהם לא נמצאו העמיתים הזכאים (כספים אבודים). שופטי העליון עמית, מינץ וגרוסקופף קיבלו את עמדת הלמן-אלדובי כי מרגע העברת כספי העובדים לקופת הגמל, התנתקה זיקת המעסיקים לכספים אלו ואין להשיבם גם במקרה שלא ניתן למצוא את בעליהם המקוריים.

בנוסף קבע העליון שכספים אבודים אשר נמצאים אצל גופים מוסדיים אינם בגדר "נכס עזוב" אלא מוחזקים ומנוהלים על ידי נאמן ידוע, ועל כן לא מדובר בכספים שנדרש להעבירם לאפוטרופוס הכללי.

מפרקי מגה טענו בערעור כי יש להשיב את הכספים האבודים לקופות החברות, אשר נמצאות בהליכי פירוק, על מנת לסייע להשיב לנושי החברות את כספם. אולם במסגרת פסיקתם, קיבלו שופטי העליון את טענות חברת הלמן-אלדובי, אשר יוצגה על ידי עו"ד ארנון שגב, כי נכסי הקופות מוחזקים ומנוהלים על ידה בנאמנות בעבור עמיתיהן, וכי עם הפקדתם של כספים לקופות הופכים הם לנכסיהם של העמיתים –  מרגע זה למעסיק אין כל זכות בהם והוא אינו זכאי לקבלם בחזרה, אלא בנסיבות החריגות הקבועות בחוק. הפסיקה, אשר נכתבה על ידי שופט העליון גרוסקופף בהסכמת השופטים עמית ומינץ, העדיפה את הפתרון שהציעה הלמן-אלדובי כי הכספים האבודים יחולקו בין עמיתי החברות המזוהים. שופטי בית המשפט העליון אף קבעו הנחיות חשובות לבתי המשפט לפירוקים בכל הנוגע להחלטות הנוגעות לכספי חיסכון פנסיוני.

עו"ד ארנון שגב, אשר ייצג בהליך את הלמן-אלדובי, מסר: "לפסק הדין ישנן השפעות רוחב דרמטיות ביחס לסוגיית הכספים האבודים הנמצאים אצל גופים מוסדיים. אנחנו מעריכים כי בעקבות הפסיקה, גם רשות שוק ההון תוציא תחת ידה הנחיות חדשות ומותאמות ברוח פסק הדין של בית המשפט העליון".