עסקים קטנים    

המדריך ליצואן המתחיל – איך לייצא? למי לייצא? וכל מה שצריך לדעת

רוצה לעסוק ביצוא? הנה המדריך ליצואן המתחיל

אם הינך יצואן מתחיל, נקודת הפתיחה שלך צריכה להיות ההבנה –  ההבנה שהדרך הארוכה והמרתקת של יצוא מוצרים ושירותים לחו"ל מצריכה היערכות מקדימה, שכוללת  הכנת הקרקע לשיווק לחו"ל, מעבר על הרגולציה בתחום, בירוקרטיה, היכרות עם הסביבה העסקית ועוד.

במדריך זה פירטנו מהם הצעדים הראשונים שעליך לעבור כיצואן מתחיל שחולם על הצלחה בעולם הגדול. רק חשוב – ההצלחה לא מונחת בכיס. מעבר לבחירה הנכונה של המוצרים והשירותים שברצונכם לייצא, התהליך הוא ארוך, וחשוב ל"עבוד מסודר" לפי תוכנית התקדמות ברורה. חשוב להכין שיעורי בית ולהכיר את שוקי היעד. אז אל תצפו שמחר בבוקר, יזרמו הלקוחות – זה (לרוב) לוקח זמן.

 

1 – להכין את הקרקע לשיווק בינלאומי

כניסה לשווקים בינלאומיים ותחילת פעילות יצוא אינם עניין של מה בכך. מדובר בתהליך מורכב, ארוך ומאתגר. התחרות הצפויה לך מול ענקים בינלאומיים וחברות מקומיות מחייבת הכנת קרקע מוצקה לשיווק בינלאומי. במסגרת הכנה זו ועוד טרם בניית תכנית שיווק, עליך לבחון את השוק אליו מכוון העסק שלך, ולבדוק אם קיימים פערים לקראת תחילת השיווק והיצוא לחו"ל. הכנת הקרקע כוללת: בחינת מוכנותך ומחויבותך לתהליך, איסוף מקורות מידע, ביצוע מחקר שוק, בחינת פוטנציאל העסק שלך, בחירה במוצרים שבכוונתך לייצא ובטריטוריות אליהן תרצה לייצאם, בחינת הקשיים והאתגרים בהן הינך עלול להיתקל ועוד. הכנת הקרקע לשיווק בינלאומי תאפשר לך לבסס החלטות עסקיות על סמך עובדות מוצקות בשטח ולא על סיס ניחושים או תחושות.

 

2 – לבנות תכנית שיווק מקצועית ומקיפה

לאחר הכנת קרקע יסודית ומקיפה, משימתך היא לגבש תכנית שיווק אופרטיבית הכוללת הן אסטרטגיה והן צעדים לפעולה. תכנית השיווק מנתחת את מיצוב העסק ובידולו, מגדירה את מטרותיו ויעדיו, לרבות יעדי המכירה שלו, ומפרטת את כלל  הפעולות השיווקיות הנדרשות להשגתם. דרך בניית תכנית שיווק ניתן לקבל ראייה רחבה של מכלול האפשרויות העומדות בפני העסק שלך תוך התייחסות ליתרונותיו ולמגבלותיו. תכנית שיווק מקצועית תבטיח חדירה מסודרת אל שווקי היעד שלך, תוך הפעלת יתרונותיך היחסיים ושימוש בכל הכלים והערוצים העומדים לרשותך.

 

3 – לעבוד על תכנון היצוא

תהליך היצוא הוא פאזל גדול שמורכב מחלקי מידע רבים שיש לאסוף ולנתח, ממגוון חלופות שעליך לשקול וממערך החלטות מושכל שעליך לקבל. מדובר בתהליך שכרוך בהשקעה לא מבוטלת של משאבים וכספים, ולעיתים יידרשו חודשים ואף שנים כדי להחזיר את ההשקעה. על מנת לנקוט בהחלטות הנכונות יש לבצע מוקדם ככל האפשר תכנון יצוא מוקפד, מסודר, מעמיק ומקצועי. תכנון היצוא כולל את כל הפרמטרים החל מלוגיסטיקה ובירוקרטיה, המשך בתכנון המשאבים הכספיים ועד לגיבוש שיטות הסחר והתשלום.

 

4 – להכיר ולבחור את ערוצי המימון והתמיכה

מימון ותמיכה כספית הם גורמים עיקריים בפיתוח היצוא. תהליך היצוא על כל שלביו, החל מבדיקת המוכנות, דרך התכנון האסטרטגי ועד ליישום תכנית השיווק והניהול לרבות תהליכי הובלה ודוקומנטציה – כרוך בהשקעה כספית משמעותית. לפיכך, עליך להכיר היטב את כל ערוצי המימון, הליווי המקצועי המסובסד והמענקים, בעזרתם תוכל להניע את גלגלי היצוא שלך בהצלחה. כיום, ישנם שלל אפיקים ומסלולי מימון שנועדו לסייע לך כיצואן, ולהעניק לך את  הרוח הגבית שתידרש לך בעיקר בתחילת הדרך.

 

5 – להתמודד עם הבירוקרטיה בצורה מושכלת

על מנת לצאת לדרך חלקה ככל האפשר, עליך להכיר את כל החוקים, כל החסמים הבירוקרטיים והרגולטוריים שעלולים להקשות עליך – הן במימוש תכניתך והן בהשקעת עלויות.  נדרשת לך הבנה מעמיקה של המשוכות הבירוקרטיות ושל הדרכים לעקוף אותן או לגבור עליהן. בירוקרטיה עלולה לפגוע ברווחיות, לגרור הפסדים ולבטל פרויקטים – אלא אם כן  לומדים אותה מראש ומתכננים את דרכי ההתמודדות מולה באופן מושכל.

6 – לוגיסטיקה, הובלה ודוקומנטציה – לא תחמוק מזה

על מנת לממש את היצוא תידרש ממך התעסקות רבה  בנושאים לוגיסטיים כגון הובלה, דוקומנטציה, בחירה בשיטות סחר במסגרת עסקאות בינלאומיות, קביעת שיטות תשלום, בדיקת המכסים של המוצר במדינות היעד ועוד. כל אלו חשובים הן בשלב התכנון והן בשלבי הביצוע, על מנת לוודא שהמוצרים יגיעו ליעדם במרב המהירות, בצורה תקינה, תוך צמצום העלויות והסיכון ועם קבלת תשלום מהיר.  כל אלה צריכים להיעטף גם בשביעות רצון הלקוח או המפיץ שלך ובהערכתם המקצועית כלפיך.

7 – לפתח גישה שתייצר עבורך את ההצלחה ביצוא

כל הפעולות שתוארו לעיל חשובות מאוד, אך התוצרים שלהן תלויים גם בגישה שלך כיצואן. גישה חיובית ומקדמת כוללת שאיפה למצוינות בכל הפרמטרים, התעדכנות תמידית בענף ובמגמות המשתנות, מחויבות ליצוא ולהקצאת הזמן והמשאבים הנדרשים, מנגנון להעברת מידע ועדכונים אודות המוצר, התעשייה והמתחרים לרוחב שווקי היעד, עמידה בלוח זמנים מוגדר, התייחסות למשוב מהשוק בחו"ל, רגישות להבדלים תרבותיים ועסקיים בין השווקים והרבה התמדה ואורך רוח. ככה חושב ומתנהל יצואן אמיתי.

הלוואות לעסקים – מסלול הלוואות מהמדינה גם לעסקים קטנים; שווה לנסות

איך מתחילים דרך עצמאית