חדשות    

המודל הצ'יליאני נדחה; חבל!

המודל הצ'יליאני נדחה. הכוונה היתה ליישם את המודל הצ'יליאני בתחום החיסכון הפנסיוני כבר בתחילת השנה הבאה. אבל, פרופסור עודד שריג, המנהל את אגףך שוק ההון הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, החליט על דחייה של שנה לתחילת 2014. העיכוב, כך מסבירים באוצר, נובע מעיכוב באישור התקנות בכנסת בעקבות לחצים שהפעילו הגופים המוסדיים.

המודל הצ'יליאני שנקרא גם המודל החכם (חכ"ם) – חיסכון כספי מותאם, מאפשר לחוסכם לפנסיה  להתאים את החיסכון לנתונים ולמאפיינים הספציפיים שלהם לרבות גיל החוסך. למעשה, מדובר על התאמת הסיכון בתק ההשקעות הפנסיוני לגיל החוסך וזה כמובן חשוב ביותר – זה מונע מחוסכים וותיקים שמתקרבים לפנסיה לקחת סיכונים וההיפך – מאפשר לחוסכים צעירים לקחת סיכונים גדולים יותר (להיות עם משקל גבוה יותר במניות). המצב הנוכחי הוא שכולם חוסכים ביחד – צעירים ליד כאלו שמתקרבים לפניסה, ואין למעשה הרכב שונה, תיק שונה, סיכון שונה לכל קבוצת גיל. המסלולים כיום מכילים  מניות לצד  אג"ח חברות, אג"ח מדינה והשקעות לא סחירות נוספות ללא קשר כאמור לגילו של החוסך ולצרכיו הספציפיים. המודל הצ'יליאני מתאים את הסיכון לגיל ולאופי החוסך ואפשר רק להצר על כך שיישום המודל נדחה.

באגף שוק ההון והביטוח שבאוצר שקדו בשנתיים האחרונות על גיבוש מודל מתאים לחיסון כספי מותאם (חכ"ם) ובמסגרת זה הגופים מוסדיים התבקשו להקים מסלולי השקעה נפרדים עבור חוסכים בשכבות גיל שונות. כמו כן, יצטרכו הגופים המוסדיים לשכלל את המודל למאפיינים נוספים לרבות – מצבו הכלכלי של החוסך (יכולת השתכרות, ונכסים), העדפות סיכון ועוד.

באוצר אמרו בעבר שהמודל הצ'יליאני גובש בעקבות כשלים קיימים  בניהול ההשקעות של כספי החיסכון הפנסיוני אשר באים לידי ביטוי בכך שניהול ההשקעות נעשה במשותף לכל החוסכים, מבלי לקחת בחשבון את מאפייניהם השונים. ואם כך, אז למה לא טרחו באוצר להיערך בהתאם ולהקדים את היישום של המודל הצ'יליאני?

חיסכון פנסיוני לפי קבוצת גיל – מה זה? והאם החיסכון שלי מתאים לגיל שלי?