הרהורי בורסה    

המיזוג של מזרחי עם איגוד לא אושר; אז למה דיסקונט כן יכול לרכוש את דקסיה?

לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית הבנק

המיזוג של מזרחי טפחות עם איגוד לא אושר בשם התחרת; אז למה דיסקונט כן יכול לרכוש את דקסיה? אין באמת סיבה לאיפה ואיפה. ברשות ההגבלים העסקיים הסבירו עם התנגדותם למיזוג בין מזרחי לאיגוד שמדובר במהלך אנטי תחרותי. בנק איגוד הוא בנק אמנם קטן (שישי בגודלו) אבל עם נוכחות בשוק הפרטי, וככזה יש לו יכולת להגברת התחרות. כן בטח, עד עכשיו לא קרה כלום, ומעכשיו הבנק הזה יהפוך להתחרות? אולי ההיפך – אולי דווקא מזרחי עם איגוד יתנו פייט אמיתי ללאומי ופועלים?

ואם כך, אז למה דקסיה הקטן יכול להתמזג בשקט וללא בעיות עם בנק דיסקונט. אהה, כן, בגלל שמדובר בבנק שעיקר פעילותו מול רשויות מקומיות – הוא הבנק של העיריות והרשויות, הוא מספק להם מימון. הוא כמעט לא פעיל בשוק הפרטי. אבל רגע, דווקא בגלל זה כדאי להשאיר אותו עצמאי – איחוד עם דיסקונט, משמע פחות תחרות על מימון לרשויות; מיזוג עם דיסקונט הוא ביטול האפשרות שדקסיה יפנה ויתרחב בתחומים אחרים כמו שהוא הצהיר על כך בתוכנית העסקית שלו.

ושימו לב לאבסורד – האוצר מעניק מתנה של 200 מיליון שקל לבנקי חדשים שייכנסו לארץ, ובאותה נשימה הוא מאפשר ביטול תחרות דרך סילוק דקסיה מהמשחק.

ומכאן שאחת משתיים – או שההחלטה על ביטול אפשרות המיזוג בין מזרחי לאיגוד היא שגויה, לא מקצועית, ואולי אפילו פופוליסטית; או שגם את מיזוג  דיסקונט ודקסיה צריך לבטל.

ולשם התזכורת – קראו כאן את הסיבות להתנגדות רשות ההגבלים העסקיים בין מזרחי טפחות לאיגוד –

"מערכת הבנקאות בישראל היא מערכת ריכוזית עם בעיות תחרותיות רבות, אחת מהן באה לידי ביטוי בחסמי כניסה גבוהים מאוד. מזה עשרות שנים לא קם אף בנק חדש במדינת ישראל, ומספר הבנקים רק הלך והצטמצם. כיום נותרו בישראל שש קבוצות בנקאיות שמספקות ללקוחות פרטיים שירותי עובר ושב ושירותים בנקאיים נלווים. בדיקת הרשות העלתה שהתמריצים של בנק אגוד והפעולות התחרותיות שלו שונים מאלו של חמש הקבוצות הבנקאיות האחרות".

התפלגות מעברי לקוחות ב-26 ערים בהן פועל בנק אגוד

יחס הפוך בין גודל הבנק לעוצמת התחרות

"כתוצאה מהמיזוג, סביר כי האסטרטגיה הייחודית בה נוקט בנק אגוד, כבנק הקטן האחרון שנותר במערכת, שאינו בבעלות בנק אחר, תיעלם, והמחירים יעלו. לאף בנק אחר, כולל בנק מזרחי לאחר המיזוג, לא יהיה תמריץ להציע באופן כה מפורש ומובלט הצעת ערך כספית אטרקטיבית ללקוחות השוקלים לעבור בנק. ככל שבנק גדול יותר, הוא יהיה פחות מעוניין להציע הצעות דומות בשל חשש לפגיעה ברווחיו (קניבליזציה) ובשל חשש להתפתחות של תחרות מחירים שתחתוך מהרווחים העודפים במערכת. כתוצאה מעליית המחירים יפגעו הן לקוחות אגוד והן הלקוחות ביתר הבנקים, שלא יוכלו לעבור לבנק אגוד או לעשות שימוש בהצעת הערך שלו כדי לשפר את התנאים שלהם בבנק בו הם מנהלים את חשבון העו"ש.

"הגדלת בנק מזרחי, בדרך של מיזוג, לא רק שאינה צפויה לתרום לתחרות, אלא אף עשויה לקרב את מערכת התמריצים שלו לזו של הבנקים הגדולים ולהקטין את התמריץ שלו לנקוט בפעולות הפוגעות בשיווי המשקל בין הבנקים.

"בשוק מתן האשראי בענף היהלומים מדובר במיזוג בין שני המתחרים הגדולים ביותר בשוק בו פועלים רק עוד שני מתחרים נוספים. בדיקת הרשות העלתה כי אשראי הניתן בתעשיית היהלומים הוא מוצר מובחן, שהיקפו עומד על מיליארדי שקלים בשנה. פעילות בתחום זה דורשת התמחות וכן הפעלת סניף בנק במתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן. גם בתחום זה, המיזוג מעלה חשש מפני הפעלת כוח שוק ועליית מחירי האשראי מצד הבנק הממוזג. חשש זה לא צפוי להיות מופג נוכח חסמי הכניסה הגבוהים לשוק הבנקאות בכלל, ונוכח מאפייניו של תחום האשראי לשוק היהלומים בפרט".

ובכן, איך הדברים האלו עומדים כעת במיזוג הצפוי בין דיסקונט לדקסיה? לא ברור.