חדשות    

המשבר בתעשיית קופות הגמל

וועדת בכר שהמלצותיה יושמו בהדרגה החל מ-2005 יצרה מציאות שונה בשווקים הפיננסים – ניהול הכספים עבר מהבנקים לבנקים ולברוקרים הפרטיים / בתי ההשקעות. אלו נהנו מפריחה בתעשיית קרנות הנאמנות כשבמקביל נפתח וצמח בקצב מואץ שוק תעודות הסל. אבל מנגד, שוק קופות הגמל בדעיכה.
במקביל לוועדת בכר, החליטו באוצר לתמרץ את החוסכים לפנסיה במכשירים שמספקים קצבה חודשית; באוצר רוצים לדאוג לציבור ולוודא שתהיה לו הכנסה חודשית שוטפת ולכן עודדו (דרך הטבות מס משמעותיות) את קרנות הפנסיה הביטוחי החיים שמספקים קצבה חודשית. במקביל באוצר ביטלו הטבות למכשירים הוניים, כאלו שמאפשרים חיסכון לפנסיה אבל דרך קבלת תשלום סכום חד פעמי גדול (ולא קצבה חודשית). קופות הגמל הם מכשיר שמאפשר משיכה חד פעמית גדולה – עד 2005 החוסכים בקופות גמל היו יכולים למשוך את הכסף בקופה לאחר 15 שנה אבל מאז ניתן למשוך רק בגיל פרישה, כלומר באוצר הרעו את התנאים של קופות הגמל . בנוסף, בוטלו דרכי החיסכון הפנסיוני האחרים שהם לא קצבה- ב-2008, יושם תיקון של האוצר לפיו משיכת הכספים בגיל הפרישה תהיה במסלול קצבתי (אלא אם הקצבה היא מעבר ל-4.3 אלף שקל).
המהלכים האלו פגעו באטרקטיביות של קופות הגמל, התעשייה שמנהלת כ-350 מיליארד שקל סובלת בשנים האחרונות מירידה בהפקדות השוטפות של החוסכים כאשר בשנים האחרונות ההפקדות מסתכמות ב-4 מיליארד שקל בשנה, כמחצית מההפקדות לפני עשור.