חדשות    

המשבר הכלכלי כבר כאן- גירעון המדינה גדל ומגיע ל-9%

FREEPIK

משרד האוצר מפרסם את הוצאות והכנסות המדינה עד כה, כידוע אנחנו נמצאים ללא תקציב לשנת 2020, ולכן המדינה מתנהלת עם "תקציב המשכי", כל חודש רשאית הממשלה להוציא סכום השווה לחלק השנים-עשר מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן, ובהתאם לתיקון לחוק היסוד כהוראת שעה לשנת 2020 תהא רשאית הממשלה להוציא סכום נוסף של 11 מיליארד ש"ח החל ממועד אישור ועדת הכספים לתוכנית המפורטת ועד לחודש דצמבר או אישור התקציב לשנת 2020, על כן סך מכסת ההוצאה השנתית המותרת עד למועד העברת התקציב הינו 410.8 מיליארד.

מהדוח עולה כי החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, השפעה המתבטאת בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו, כמו בשנה רגילה, כדי לשמור יתרות לחודשים הבאים שבהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי.

הגירעון המצטבר בתשעת החודשים הראשונים של השנה הוא 102.4 מיליארד שקלים, לעומת גירעון בסך 31.1 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המצטבר ב־12 החודשים האחרונים עומד על 9.1% מהתמ"ג, שהם 123.5 מיליארדי שקלים. המדינה גייסה בחודש ספטמבר 23.9 מיליארד שקלים מהשוק המקומי, ובחו"ל גויסו חצי מיליארד שקלים.

התפתחות הגירעון, ההוצאות וההכנסות כאחוז מהתמ"ג

סך ההכנסות מתחילת שנת 2020 הסתכמו ב-233.7 מיליארד ש"ח, קיטון של 9.9% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. וסך גביית המסים מתחילת השנה הסתכמה ב-230.3 מיליארד ש"ח, קיטון של -4.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי משרד האוצר הוצאות הממשלה היו כ־300 מיליארד שקלים – 42.9 מיליארד מתוכם בגין הוצאות המיועדות להתמודדות עם משבר הקורונה.

לפי כל הנתונים מדינת ישראל כבר נמצאת בגרעון היסטורי שרק ילך ויגדל בעקבות הסגר השני והמאבק בקורונה שימשך עוד הרבה זמן, ובטח לא עוזרת העובדה שעדיין את תקציב לשנת 2020 ותקציב לשנה הבאה גם אינו נראה באופק.

בהיעדר תקציב: ועדת הכספים אישרה תוספת של 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי

עולם במשבר: איך מתמודדות המדינות החזקות בעולם עם הגירעון הכלכלי?