חדשות    

המשחק הצבוע של בנק ישראל!

נגידת בנק ישראל הורידה את הריבית ל- 0.5%. בנק ישראל הצטרף למשחק הצבוע של בנקים מרכזיים בעולם. לפני מספר שבועות הזהיר בנק ישראל כי המחירים בשוק האג"ח הקונצרני גבוהים מאד. מילים מילים, אבל מה הבנק עושה? מוריד עוד את הריבית ומלבה עוד יותר את שוק האג"ח ובפרט את השוק הקונצר

סקירה שבועית של ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר, IBI גמל והשתלמות –

 נגידת בנק ישראל הורידה את הריבית ל- 0.5%. בנק ישראל הצטרף למשחק הצבוע של בנקים מרכזיים בעולם. לפני מספר שבועות הזהיר בנק ישראל כי המחירים בשוק האג"ח הקונצרני גבוהים מאד. מילים מילים, אבל מה הבנק עושה? מוריד עוד את הריבית ומלבה עוד יותר את שוק האג"ח ובפרט את השוק הקונצרני. בהסתכלות על הפרמטרים שבנק ישראל מסתכל, כיוון הריבית הוא עדיין כלפי מטה. הסיכון נשאר עליית תשואות חדה בארה"ב, כמו בכל התקופה האחרונה. ואכן, אחרי ששוק האג"ח עלה כמה ימים על הורדת הריבית, התממש הסיכון כשהתשואות בארה"ב עלו בכ- 15 נקודות בסיס ל 2.6%. למרות התגובה המיידית המובנת, לדעתי, אנחנו הולכים למצב שריבית 10 שנים בארץ תהיה נמוכה מזו שבארה"ב. לא לשכוח שריבית בגרמניה ל- 10 שנים היא 1.2% ובספרד 2.5%. אנחנו יכולים בשקט להיות בתשואה מתחת לספרד… מחזור הריבית אצלנו הרבה יותר דומה לזה של אירופה מאשר לזה של ארה"ב. 

ובאשר למבצע/מלחמה בעזה, השוק המשיך לסחור את סוף המבצע וכך גם הדולר-שקל. הדולר קצת התחזק בעולם מול כל המטבעות, אז קצת גם בארץ. בסך הכל, סל המטבעות נמצא בנקודת השפל השנתית שלו – זה אומר הכל. 

למרות המלחמה אצלנו, את העולם הכלכלי מעניינת דווקא רוסיה. ארה"ב ואירופה עלו מדרגה בסנקציות על רוסיה. הסנקציות החדשות הן בתחומי הפיננסים והאנרגיה (זה בערך 60% מהשוק הרוסי…). ברור כי הנפגעות העיקריות הן החברות האירופאיות, להן קשרי מסחר ענפים עם רוסיה. המניות באירופה הניבו החודש חוסר תשואה משמעותי. שווקים פיננסיים לא אוהבים משברים גיאו-פוליטיים כאלה, בעיקר בהתחשב בכך שהם לא מאד זולים. 

האומדן הראשון לצמיחה בארה"ב ברבעון השני עמד על 4%. מה יש להתרגש? הרי ברבעון הראשון עמדה הצמיחה על 2.1% – . בסופו של דבר הכלכלה האמריקאית תצמח השנה בשיעור של 2.5% ואולי אף 3%, שזה ממש בסדר. מדהים אותי בכל פעם מחדש איך כל נתון יחיד מזיז מנהלי השקעות מדעתם, כמו עלה נידף ברוח. אלה נתונים סטטיסטיים שיכולים גם להיות לא מאד מדויקים – חשוב להבין את המגמה ארוכת הטווח. ואולי אלו קרנות הגידור שמשוועות לקצת תנודתיות בשוק והן אלה שמוכרות וקונות באגרסיביות על כל נתון בודד. אז כמו שאחרי הצמיחה השלילית של הרבעון הראשון התבטאו אלו שחושבים שכלכלת ארה"ב לעולם תצמח, עכשיו עולים לבמה אלה שמאמינים שכלכלת ארה"ב מאיצה ומהר. בעולמנו ההפוך, "חששות" מצמיחה מהירה מביאות לירידות הן בשוקי המניות והן בשוקי האג"ח בגלל סכנת העלאת ריבית בארה"ב. התשואות לעשר שנים בארה"ב עלו לאזור 2.60% והמניות יורדות. גם זה ירגע כנראה בקרוב, ותזכרו, זהו רק האומדן הראשון לצמיחה ברבעון השני בארה"ב…