חדשות קרנות נאמנות    

המשקיעים מוציאים קיטור: בקרנות המסורתיות נרשם הפדיון השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011

מיקי סבטליץ בסיכום שבועי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות: כ-1/3 מהפדיונות בקרנות המסורתיות נותבו השבוע ל"חוף המבטחים" של הקרנות הכספיות

מיטב דש מפרסמים הבוקר סיכום שבועי של הנכסים בתעשיית קרנות הנאמנות. על פי סקירתו של מיקי סבטליץ – הקרנות המסורתיות רושמות את הפדיון השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011 בסך של 4.6 מיליארד ₪. סבטליץ כותב בסקירתו כי כ-1/3 מהפדיונות בקרנות המסורתיות נותבו השבוע ל"חוף המבטחים" של הקרנות הכספיות. מיטב מוסרים גם כי מתחילת דצמבר, שווי הנכסים המנוהלים בתעשיית קרנות הנאמנות צנח (פדיונות ותשואה שלילית) בכ-7.5 מיליארד ₪.

מיטב מדווחים על שבוע שני של פדיונות בקרב הקרנות המחקות, זאת לאחר שנפדו מהן השבוע כ-480 מיליון ₪. הבולטות בפדיונות הן: קרנות מחקות על מדדי אגרות החוב הממשלתיות (160 מיליון ₪) וקרנות מחקות על מדדי אג"ח קונצרני (140 מיליון ₪). במוקד הסערה: ירידות חדות עד אמצע השבוע באג"ח ממשלתיות ("אזהרת" דירוג) וקונצרניות (האפקט ה"רוסי") שהתחלפו בעליות חדות בסוף השבוע.

באשר לשוק המקומי, מיטב כותבים כי המסחר בשבוע החולף התאפיין בירידות שערים שנבעו בעיקר מהמשך המגמה השלילית במחירי הנפט והשפעותיה על חברות האנרגיה, ובעיקר על הכלכלה הרוסית, החבוטה מסנקציות המערב. כתוצאה מכך, מדדי המניות בארץ רשמו השבוע ירידות שערים בהובלת מניות הגז והאנרגיה, מדדי אג"ח ממשלתי וקונצרני התממשו על רקע החשש מהורדת דירוג האשראי של ישראל בעקבות הקדמת הבחירות וכן עקב חשיפתן של חברות נדל"ן ישראליות לרוסיה. תעשיית קרנות הנאמנות כולה רשמה השבוע פדיונות של כ-3.1 מיליארד ₪ – זינוק של כמעט פי 3 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. הקרנות המסורתיות רשמו השבוע פדיונות עתק של כ-4.6 מיליארד ₪, הפדיון השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011 , מתוכם פדיונות של כ-480 מיליון ₪ נרשמו בקרנות המחקות. מתחילת החודש הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות מסתכמים בכ-4.45 מיליארד ₪. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

מיטב מציינים כי שני סוגי הקרנות שסבלו באופן הקשה ביותר בשבוע החולף היו אלה שנהנו עד כה באופן הכי חזק מכניסת כספים: אג"ח כללי ואג"ח מדינה. קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית1, קרנות 10/90 וכו', פדו השבוע כ-2.35 מיליארד ₪ – עלייה של פי 4 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. קרנות אג"ח מדינה פדו כ-1 מיליארד ₪ – זינוק של יותר מפי 3 לעומת השבוע הקודם. ברקע: ירידות שערים במדד אג"ח ממשלתי כללי ושל מדד קונצרני כללי בשיעור של 0.5% כ"א.

מיטב דש מזהים מגמה מעורבת באפיק השקלי: המשקיעים הזרימו השבוע כ-1.5 מיליארד ₪ ל"בונקר" של הקרנות הכספיות המסתכמים לגיוסים של כ-1.2 מיליארד ₪ מתחילת החודש. לעומת זאת, הקרנות השקליות ממשיכות לדמם, זאת לאחר שרשמו בשבוע החולף פדיונות של כ-370 מיליון ₪ וכ-1 מיליארד ₪ מתחילת החודש.

בנוסף כותבים מיטב בסקירתם כי אגרות החוב הקונצרניות נסחרו השבוע במגמה שלילית- מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו ירידות שערים של עד כ-0.7%, ובהמשך לכך, מדד קונצרני כללי רשם תשואה שלילית של כ-0.5%. בעקבות החרפת המגמה השלילית באפיק בשבועיים האחרונים, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני רשם עלייה של 60% לעומת השבוע הקודם לכ-710 מיליון ₪. מתחילת החודש הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני מסתכמים בכ-1.5 מיליארד ₪.

בהתייחס למדדי המניות – מיטב כותבים כי נרשמו ירידות שערים: מדדי ת"א 25 ו-ת"א 100 רשמו בסיכום שבועי ירידות שערים של עד 0.5%, ומדד ת"א 75 ירד ב-1.1%. הקרנות המנייתיות1 סיכמו את השבוע עם פדיונות של כ-300 מיליון ₪ וכ-90 מיליון ₪ מתחילת החודש. מתחילת החודש, קרנות מניות בחו"ל רשמו גיוסים של כ-220 מיליון ₪, למרות פדיון של כ-120 מיליון ₪ השבוע. מנגד, קרנות מניות בישראל וגמישות איבדו החודש כ-310 מיליון ₪.

עוד מוסרים מיטב, כי על רקע הרגיעה בשקל, קצב הגיוסים לקרנות אג"ח חו"ל התמתן מאוד בשבוע החולף עם גיוס שבועי של כ-80 מיליון ₪ וכ-1.1 מיליארד ₪ מתחילת החודש. זו הייתה קבוצת הקרנות היחידה שגייסה כסף הן השבוע והן מתחילת החודש. תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-18.12.14 כ-264 מיליארד שקל, הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-210 מיליארד שקל והקרנות הכספיות מנהלות כ-54 מיליארד ₪.

לסיכום כותב סבטליץ: "הנה כי כן, בתוך שבוע ימים, ולמעשה, ובעיקר, בתוך שני ימי מסחר (שלישי ורביעי) פדו המשקיעים בקרנות המסורתיות בין 2% ל-3% מאחזקותיהם בכ"א מקבוצות הקרנות (2.03 מיליארד ₪ ביום שלישי ו-1.64 מיליארד ₪ ביום רביעי). האם הפאניקה שדבקה במשקיעים הובילה אותם לעשות את המהלך הנכון? ימים יגידו".