מיסים    

העברת דירה לנאמן לא תיחשב אירוע מס

מעודכן ל-09/2019מעודכן ל-09/2019

בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו קבע כי העברת נכס מקרקעין הנמצא בישראל לידי נאמן, לא תיחשב לאירוע מס, בניגוד לדרישת רשות המסים עד כה ולמצב בפועל.

מדובר מבצב שבו צד מעביר לצד אחר אחזקת נכס עבורו או עבור צד שלישי, וזכות לעשות באותו הנכס שימוש בהתאם להוראות שנתן הצד הראשון לנאמן מראש.

לפי ההסכם הדירות יועברו בהעברה בלתי חוזרת לנאמן, אשר יפעל לטובת האינטרסים של הנכדה ויחליט מתי יהיה אפשר לחלק את הנכסים. עוד נקבע בהסכם כי הנאמן יהיה כפוף להוראות מגן הנאמנות, שהוא אדם אשר ימונה על ידי בני הזוג לצורך הבטחת טובתה של הנכדה. ההסכם קבע כי המגן יהיה רשאי למחוק או להוסיף נהנים לנאמנות כראות עיניהם של בני הזוג.

לטענת הזוג, ההעברה אינה חייבת במס מאחר שנעשתה ללא תמורה, ומכאן שאין מכירה, ואילו רשות המסים טענה שיש לראות בהערבה לנאמנות כמכירה.

בית המשפט קבע לראשונה כי העברת נכס מקרקעין הנמצא בישראל לידי נאמן לא תיחשב לאירוע מס. משמעות פסק הדין היא שהעברת נכסי נדל"ן המצויים בישראל לנאמן, לא תהווה עוד אירוע מס במועד העברת הנכס לנאמן – וזאת בניגוד לעמדת רשות המסים. עם זאת, לא נקבע בפסק הדין מי ייחשב הבעלים בעת המכירה, הבעלים המקורי או הנאמן ומכאן לא ברור מי ישלם את המסים. כך או כך, נראה כי רשות המסים לא מתכוונת להשלים עם פסק הדין זה, וערעור בנושא צפוי להיות מוגש בקרוב.

קרן הנאמנות איילון אקססטרים דולר פי 3 – הפחתה של 1.5% בגלל נכס לא סחיר

חוק מיסוי מקרקעין – פטורים ומקדמות למס שבח ומס רכישה