חדשות    

הערכות – היקף המשכנתאות בשיא

היקף המשכנתאות בחודש יולי 2012 הסתכם, על פי ההערכות בהיקף העולה משמעותית על החודש הקודם. היקף המשכנתאות, צפוי להסתכם ב-4.6 מיליארד שקל עד 4.8 מיליארד שקל, לעומת כ-4 מיליארד שקל בחודש שעבר. אם אכן המשכנתאות יסתכמו בהיקף כזה, אזי חזרנו לשיאים של השנים האחרונות. וזה לא מפתיע!

הנהירה אל המשכנתאות מוסברת משני טעמים מרכזיים – ראשית, קיים צורך בדירות, יש ביקושים קבועים ויש ביקושים של אנשים שהעריכו שהמחירים יירדו וכאשר הם רואים שלא כך, הם פשוט יורדים מהגדר ומחפשים דירות. הסיבה השנייה שגורמת להאצה בשוק המשכנתאות ובהתאמה שוק הדירות – המשכנתאות זולות. ריבית בנק ישראל נמוכה, והיא צפויה להמשיך לרדת. הריבית עומדת על 2.25% , והציפיות של הכלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות שהיא תרד ל-1.5% עד 1.75%, ובריביות כאלו, נוח מאוד לקחת משכנתא. ולכן, צפוי שבנק ישראל יערים קשיים נוספים על הבנקים (בנקים למשכנתאות) ועל הלווים בדרך למשכנתא, כדי לרסן את הביקושים.

עם זאת, בנק ישראל, והעומד בראשו – נגיד הבנק, פרופסור סטנלי פישר, בינתיים לא ממש פועלים. הם בעיקר מדברים, אבל הם דרך הריבית החזירו את הקונים לשוק. בדיוני קביעת הריבית לחודש אוגוסט, אמרו חברי הוועדה המוניטארית שיש שוב חשש לעליות מחירים בשוק הדירות, והם הצביעו על הממשלה כזו שאחראית וזו שצריכה ליזום טיפול מקיף במחירי הדירות. אבל זה מתחיל בהם.