חדשות    

הפועלים: ירידה קלה במדד משכן למצב רוכשי הדירות באוגוסט

כלכלני הבנק: "העלייה במחירי הדירות לצד העלייה המזערית בריבית על המשכנתאות ובשיעור האבטלה - הביאו להרעה במצב רוכשי הדירות בישראל בחודש אוגוסט"

מדד משכן למצב רוכשי הדירות של בנק הפועלים, אשר עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל, רשם ירידה קלה בשיעור של 0.1% בחודש אוגוסט לרמה של 124.4 (100=ינואר 1996). ירידת המדד מצביעה על הרעה במצב רוכשי הדירות. מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים) רשם עליה של 0.3%. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של 6.8% ובשיעור ריאלי של 6.5%.

כלכלני בנק הפועלים: "עלייה במחירי הדירות בחודש האחרון, בד בבד עם עלייה מזערית בריבית על המשכנתאות ובשיעור האבטלה, הביאו להרעה במצב רוכשי הדירות בישראל בחודש אוגוסט. העלייה בשכר העבודה הממוצע במשק קיזז חלקית את הגורמים לעיל".

על פי כלכלני הבנק, תקופת אי-הוודאות הארוכה יחסית בקשר לתוכנית הפטור ממע"מ לזכאים ולמכרזי מחיר מטרה מכבידה על שוק הדיור. סך מכירת הדירות החדשות ירד בשיעור של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וכתוצאה מכך ניכרת עלייה מהירה במלאי הדירות הלא מכורות. כמו כן ניכרת ירידה בהיקפי התחלות הבנייה – ברבעון הראשון של 2014 ירדו התחלות הבניה לרמה שנתית של 37 אלף יחידות דיור לעומת 46 אלף יחידות בשנת 2013. מצב זה צפוי להימשך בחודשים הקרובים ואולי אף להחריף.