חדשות    

הפנסיה במגזר הציבורי – 648 מיליארד שקל; החשבון יוגש לכם!

המדינה משלמת פנסיה בסכומי עתק, התשלומים האלו יוצרים חור תקציבי מתמשך של מיליארדים רבים, אפילו עשרות מיליארדים ויותר. זו פצצה מתקתקת – מתישהו היא תתפוצץ. האשמים זה שרי האוצר מזה 50 שנה, לא בכך שהם היו אקטיביים בהענקת הטבות פנסיוניות, אלא בעיקר בגלל שהם היו פסיביים – הם לא עשו כלום, והמשיכו לנפח את הבועה.

בשנים האחרונות נעשה מעשה, והפנסיה התקציבית לעובדים חדשים הופסקה. זה מבורך , אבל הבעיה היא בעובדים שזכאים לפנסיה תקציבית – הרים של עשרות מיליארדי שקלים/ מאות מיליארדים אמורים לעבור מהקופה הציבורית אליהם. מי יממן את כל זה? אנחנו. מאיזה כסף? זו כבר שאלה טובה.

שימו לב למידע שפורסם היום על הפנסיות במגזר הציבורי, וזה עוד מבלי לקחת בחשבון את הבועה הגדולה בצבא – מאות אלים של משרתי קבע שזוכים לפנסיה ענקית בקנה מידה אזרחי. למה? כי אפשר, כי זה צבא, כי הם שומרים עלינו. אבל חברים, חלק גדול מהפנסיה הזו הולכת לתפקידים מנהלתיים, משרדיים, לא ממש אנשים שלא רואים את הבית. ומעבר לכך – מה זה משנה- כל אחד ותפקידו , כל אחד ובחירתו. מי שבחר לעבוד באזרחות, צריך להיות אזרח סוג ב'?

ובכן, הנה המשכורות/ הפנסיות במגזר הציבורי,  את זה אתם משלמים.

שיאן הפנסיות בשירות הציבורי הוא שופט. תפקיד מכובד לכל הדעות, מכובד ויוקרתי, אבל ,עד כדי כך – השופט מקבל גמלה חודשית של 88.6 אלף שקל. אחריו בדירוג שיאני הפנסיה -י דיינים שמקבלים 80 אלף שקל. ושימו לב –  500 מגמלאי מערכת המשפט מקבלים פנסיה חודשית של 30 אלף שקל ומעל. הפנסיה הממוצעת – 38.5 אלף שקל. פי 4 מהשכר הממוצע במשק ועוד בפנסיה, בלי לעבוד!

במערכת הביטחון הפנסיה הגבוה ביותר – 67.7 אלף שקל. מבין השרים לשעבר, הפנסיה הגבוה ביותר – 57.4 אלף שקל. הפנסיה הממוצעת עומדת על 18.3 אלף שקל. פנסיונרים של משרד מבקר המדינה מקבלים מעל 30 אלף שקל.

אלה המספרים הגבוהים. הממוצע כמובן שונה – 186 אלף גמלאים זוכים לפנסיה ממוצעת של 5.7 אלף שקל.

ההתחייבות האקטוארית לפנסיה תקציבית עומדת, נכון לסוף 2014,  על 648 מיליארדי שקלים – זינוק של 14% ביחס לשנה קודמת.  החבות העתידית המלאה שלוקחת בחשבון  את כל העובדים הפעילים בשרות המדינה כיום, תחת הנחה שיישארו בשירות המדינה עד לגיל הפרישה תעלה  ל-769 מיליארד שקל.

את הסכום הזה צריך לשלם –  התשלומים לפנסיה תקציבית יגיעו  בשנת 2033 לשיא של 26.5 מיליארד שקל.

והנה נתון מעניין נוסף בקשר לפנסיה – המדינה מנפיקה אג"ח מיועדות לקרנות הפנסיה. קוראים לזה –  אג"ח מיועדות והן רשת ביטחון לעמיתי קרנות הפנסיה.  המדינה מחוייבת להנפיק לקרנות הפנסיה אג"ח בהיקף של 30% מנכסי הקרן בריבית צמודה של 4.86%. הריבית בשוק כיום היא 1.15% (על אגרות חוב דומות), כך שמדובר על הפסד עתק למדינה.  העלויות העודפות האלו מסתכמות בקרוב ל-3 מיליארד שקל, כאשר סך האגרות האלו מסתכמות ל-120 מיליארד שקל (שליש מהחוב הממשלתי).