חדשות    

הפסדי WeWork ב-2018 -2 מיליארד דולר; מה יהיה בהמשך?

אדם נוימן; צילום: Wework

ההפסדים הם תוצר ישיר של התרחבותה המהירה של WeWork ברחבי העולם, והצורך ברכישה והתאמה של משרדים. עם זאת – קיימת שאלה גדולה בנוגע למודל העסקי של החברה

חברת השכרת חללי העבודה WeWork הפסידה ב-2018 כשני מיליארד דולר – פי שניים מבשנה שקדמה לה – כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. ההפסד נגרם בשל צמיחה בעלויות התפעול, תוצר ישיר של התרחבותה המהירה של WeWork ברחבי העולם, והצורך ברכישה והתאמה של משרדים להשכרות קצרות טווח. עוד הודיעה החברה שהכנסותיה צמחו פי שניים אף הן, ועמדו אשתקד על 1.82 מיליארד דולר.

Wework  בחלל: האם החברה שווה 20 מיליארד דולר? לא

על פי דיווחי WeWork, בדצמבר עמד מספר השוכרים על כ-400 אלף בכ-100 ערים ברחבי העולם. כשליש מהשוכרים הם חברות וארגונים שמספרם גדל מאוד בתמהיל המשתמשים לעומת פרילנסרים ועצמאים. עוד מסרה החברה שמהרגע שהמשרדים מותאמים לפעילות הלקוח, הרווח על ההשכרה עובר במהירות את עלות התפעול השוטפת.
החברה הכניסה בממוצע 6,360 דולר בשנה מכל שוכר, ירידה של 13.5% בהשוואה ל-2017. גם היקף האכלוס של משרדיה ירד ועומד כיום על כ-80% לעומת 84% בשנה הקודמת. מנגד הסבירה החברה שהגדילה את היקף המשרדים באופן נרחב ושנדרשים לה כ-18 חודשים כדי לאכלס אותם. רוב הגידול שלה מתבצע בשווקים מתפתחים שבהם מחירי השכירות נמוכים יותר.

הפסדי החברה גדלים והולכים – אך המשקיעים ממשיכים להגיע כדי לממן את פעילות WeWork. אף שאינם מוותרים עליה, יש בכל זאת כמה נסיגות: למשל, סופטבנק צמצמה את תוכנית המימון שלה לחברה מ-16 מיליארד דולר ל-2 מיליארד.

לאחרונה אף הודיעה החברה על פיטורי 300 עובדים 3% מכוח האדם שלה.

המודל העסקי של חברות חללי העבודה הוא פשוט – לוקחים שטח גדול ומתאיים אותו לשוכרים קטנים כשבמקביל נותנים להם את כל השירותים. השוכרים לא צרייכם לדאוג לכלום. חוץ מזה, יש סוג של "חיי קהילה", ומינגילינג פורה בין כל היושבים בחלל – זה חשוב. אי אפשר לזלזל בזה, השאלה אם זה מצדיק ומחזיק את המודל העסקי.

המודל העסקי מתבסס על הכנסות גדולות פר מטר לעומת משכירי משרדים אחרים. עם זאת, חשוב להבהיר שיש סיכון גדול מכיוון שהשוכרים יכולים לעזוב בכל רגע נתון. כלומר מדובר על מודל לפיו חברת חללי העבודה משכירה את השטחים לטווח ארוך ושוכרת אותם לטווח קצר – הרווח שלו הוא בהמרה מטווח ארוך לקצר. כל עוד המשק צומח והביקוש למשרדים גדל, יש בסיס למודל הזה, למרות התחרות הקשה מול המשרדים ובין חברות החללים השונות. אבל בתקופה של משבר, המודל הזה עלול שלא להחזיק – החברות האלו עלולות למצא עצמן מול הוצאות גדולות כשבסיס ההנכסות יורד ולא מחזיק את ההוצאות.

 

 

חללי עבודה משותפים – מה זה? מה היתרונות? מה מקבלים ובאיזה מחיר?