רכב ותחבורה    

הקלות יבוא הרכב החדשות – מי המרוויחים

מעודכן ל-10/2019

טיוטת תיקונים חדשה של שר התחבורה צפויה להוביל להסרת חסמים שתקל על יבוא אישי ומקביל של מכוניות כבר ב־2020. המהלך ייטיב בעיקר עם רוכשי רכבי היוקרה המיובאים ביבוא אישי ומקביל. בעיה אחרת שרבים מהם מזהמים, להבדיל מהרכבים ביבוא הרשמי שצריכים לעמוד בתקנות מחמירות.

על פי חוק רישוי רכב חולקו היבונאים לקבוצות: יבואנים ישירים שרוכשים את המכוניות במישרין מהיצרן;יבואנים עקיפים שרוכשים מכוניות מסוכני משנה בחוץ לארץ; יבואנים זעירים, שבעבר כונו "סוכני יבוא אישי", שמביאים ארצה עד 20 מכוניות בשנה, לרוב דגמי יוקרה.

החידוש בטיוטה הוא הפחתת  הערבויות הכספיות שנדרשים יבואנים רכב חדשים להפקיד והקטנת המספרר המינימלי להיקף היבוא. למעשה, התקנות החדשות  מיטיביות עם שחקנים חדשים וקטנים וקובעות מדרגות חדשות ונמוכות בהרבה מהתקנות הקודמות. כך, יבואן שהביא בשנה הקודמת עד 100 מכוניות יידרש לערבות של 1.3 מיליון שקל; יבואן שהביא עד 250 מכוניות יידרש לערבות של 2.7 מיליון שקל; ואילו יבואן שהביא 1,000–251 מכוניות יידרש לערבות של 5.5 מיליון שקל. היבואנים הגדולים ביותר, שהם בעיקרם היבואנים הוותיקים, שהביאו יותר מ־1,000 מכוניות בשנה הקודמת, יידרשו לערבות של 9 מיליון שקל.

תקנה נוספת מקצצת את היקף המכירות המינימלי הנדרש מסוכן רכב מורשה, שהוא הגורם שממנו נדרש יבואן הרכב הזעיר או העקיף לרכוש את המכוניות שהוא מייבא. לכן יירכשו מכוניות רק מסוכן שמכר 1,500 מכוניות בשנה. טיוטת החוק החדשה מקצצת דרישה זו בשני שלישים ומעמידה אותה על 500 מכוניות בשנה בלבד.

האם המהלך יוריד את המחירים?

הסרת החסמים על יבוא מרביל או זעיר אמורה להוריד מחירים, אבל מחירי אותן מאות ואלפי מכוניות שכבר מובאות לישראל בשיטות אלו (ובמיוחד ביבוא עקיף) לא מספקים את הסחורה. סיבה אחת לכך היא שהיבואנים הוותיקים גם כך רוכשים את המכוניות שלהם בהנחות גדולות מהיצרנים, אך מעבר לכך, מחירי המחירון הרשמיים הם לרוב נקודת פתיחה בלבד. חלקים ניכרים מהמכוניות נמכרים במבצעים ובהסדרי מימון שונים.

פערי מחיר כן קיימים בדגמי מכוניות המיובאות ביבוא זעיר, פלח שוק שמתמקד ברכבי יוקרה שמחיריהם מגיעים למאות אלפי שקלים, ושרוכשיהם צפויים להיות הנהנים העיקריים מטיוטת התקנות החדשות.

מכסה ליבוא רכבים חשמליים תעלה מ-200 ל-400