קריירה    

הקשיים בחיפוש עבודה אחרי גיל 45: איך עושים את זה נכון ונמנעים מטעויות?

מעודכן ל-08/2021

חלקם מניחים שהמעסיקים נרתעים מהניסיון שלהם, אחרים חוששים לדרוש שכר גבוה מדי או לחוצים מהצורך להשתלב בסביבה צעירה. גם המעסיקים מצדם מוותרים מראש פעמים רבות על עובדים מבוגרים, למרות יתרונותיהם הרבים לא חשוב לאיזה צד של המתרס אתם שייכים, הכתבה הזאת תעזור לכם להבין מה לעשות וגם ממה להימנע, כדי למצוא את שידוך ההשמה המושלם – לרווחת שני הצדדים

מועמדים לעבודה שגילם 45 וצפונה נתקלים לרוב במהמורות שונות בדרך לג'וב הנכסף: על פי נתוני שירות התעסוקה, לדורש עבודה שחצה את גיל 45 נדרש פי שניים זמן על מנת למצוא עבודה, לעומת דורש עבודה בגיל צעיר יותר – ויש לכך סיבות רבות. אך בשנים האחרונות ניכרים גם סימנים לשינוי המגמה: יותר ויותר מעסיקים מעוניינים דווקא בהעסקת עובדים מעל גיל 45, בשל היתרונות הרבים שהם מביאים איתם: ניסיון רב, יכולת עבודה בצוות, וחשוב מכול, יציבות תעסוקתית שפחות מאפיינת את העובדים הצעירים. עם זאת, ישנן כמה טעויות קלאסיות המתרחשות הן מצד דורשי העבודה והן מצד המעסיקים כשמדובר בדורשי עבודה בגיל 45 ומעלה. כך תימנעו מהן:

היכן תמצאו זה את זה?

הכלים הנפוצים היום בחיפוש עבודה הם הרשתות החברתיות (פייסבוק, לינקדין וכדומה) והאתרים השונים לחיפוש עבודה. דורשי עבודה מעל גיל 45 לא תמיד יודעים היכן לחפש ולמצוא את ההצעות הרלוונטיות עבורם, וגם המעסיקים שמעוניינים למצוא אותם לא תמיד יודעים היכן.

חשוב לומר שאין זה בהכרח מסיבות שנגועות בטכנופוביה, אלא מתוך היגיון פשוט. דורשי עבודה מעל גיל 45 לרוב מחפשים יציבות תעסוקתית – ומכאן, לא חיפשו עבודה בעשורים האחרונים שבהם היו מועסקים. בשנים האחרונות עולם חיפוש העבודה השתנה באופן דרמטי, ואלו שלא "חיו" את השינוי לא תמיד יודעים בדיוק באילו כלים להשתמש  כדי לחפש תעסוקה כיום. לכן מומלץ למחפשי העבודה להרחיב את אמצעי החיפוש שלהם ולהיכנס למרחב החיפוש הדיגיטלי, כדי להפוך ל"נראים" על ידי המעסיק הפוטנציאלי.

למעסיקים: היזהרו מסטריאוטיפים

"גילנות" היא תופעה נרחבת ומצערת המתקיימת בצורה מאוד בולטת בעולם העבודה. מעסיקים רבים מניחים הנחות רבות בנוגע לעובדים שחצו את גיל 45, ומייחסים להם תכונות כגון: חוסר יכולת ללמוד דברים חדשים, טכנופוביה או ציפיות שכר גבוהות מדי. אלו הן הנחות הגורמות למעסיקים רבים לוותר על הניסיון לברר ישירות מול המועמד את כישוריו. המלצה חמה למעסיקים היא לתת צ'אנס אמיתי, לשמוע ולבחון את המועמד המבוגר יותר כפי שבוחנים כל עובד. עובד בגיל זה מביא עמו יתרונות רבים, ובהם ניסיון ויציבות, ואלו שווים לרוב את "הסיכון" הכרוך בלתת לעובד להוכיח את עצמו, בלי הנחות מוקדמות.

צוות מגוון – יעיל ויצירתי יותר

מעסיקים ומנהלים רבים מעדיפים צוותי עבודה הומוגניים, המורכבים מעובדים דומים ככל האפשר. כך נחסך מהמנהל להתאים עצמו לצרכים ודרישות של עובדים שונים. מאידך, צוות הומוגני הוא לרוב פחות יצירתי וגמיש. מחקרים בתחום הניהול מוכיחים חד משמעית שצוותים משולבים – מגדרית, אתנית וכמובן בטווח הגילים, הם אפקטיביים יותר. זאת בעיקר הודות ליכולות המשלימות של חברי צוות שונים ולהפריה הדדית במקום העבודה. לכן, צוות המונה עובדים במגוון גילים הוא בעל יכולת לתת תפוקה טובה יותר מצוות חדגוני.

למועמדים: אל תהיו מקובעים

בעידן שלנו תפישות העולם המקובלות לגבי שוק העבודה והדרישות מעובד שונות ממאוד מאלה שרווחו בעבר. המעסיקים כיום מתמקדים יותר במיומנויות שיש לעובדים ופחות בידע וההשכלה של העובדים. אחת המיומנויות החשובות ביותר בעולם העבודה הדינמי שבו אנו חיים היא היכולת ללמוד ולחקור דברים חדשים ולהסתגל לשינויים. עובדים מעל גיל 45 אמנם מצוידים בניסיון רב, אך אסור להם להגיע למקום עבודה חדש בגישה שהם כבר יודעים הכול. רכיבים רבים במערכת, החל ממערכות לניהול מידע וכלה בגישות לניהול עובדים עוברים שינויים תכופים, מתאימים את עצמם לעולם המודרני ולצרכי הלקוחות המשתנים, וארגון שיישאר מאחור ולא ישכיל להתאים עצמו לשינויים, פשוט לא ישרוד. הדבר נכון גם בכל הנוגע לרכיב החשוב ביותר בארגון, והוא כוח האדם שבו.

לסיכום, לדורשי העבודה המבוגרים יש ערך רב – הן הודות לניסיון שצברו בדרך והן בשל התכונות שמאפיינות אותם בדרך כלל, כגון יציבות ונאמנות ארגונית. העסקת עובדים מעל גיל 45 יכולה להיות החלטה משמעותית מאוד בעבור הארגון, וכמובן, גם עבור דורשי העבודה שכוחם עוד במותניהם ויכולים להביא ערך מוסף עצום לארגונים שישכילו להעסיק אותם.

כיצד הפכו הצעירים לשחוקים יותר

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך