הראל: אנחנו לא פוסלים גם העלאת ריבית של 0.5% בפעם הבאה
חדשות    

הראל: אנחנו לא פוסלים גם העלאת ריבית של 0.5% בפעם הבאה

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

בנק ישראל מאיץ את קצב עליית הריבית, ואנחנו לא פוסלים גם עלייה של 0.5% בהודעה הבאה, גם במחיר של התחזקות מסוימת בשקל. כך אומרים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר, עפר קליין.

להערכתם, למרות השיח הגובר בעולם על האטה כלכלית, האינדיקטורים החזקים בדגש על שוק העבודה, תומכים בהמשך עלייה עקבית של הריבית גם בחודשים הקרובים.

לדבריהם, ההערכה נובעת מהצפי להמשך עליית האינפלציה בארץ עד לשיא של 4.8% בחודשים אוגוסט-אוקטובר, הצפי שגם הבנק האירופאי יצטרף למגמת עליית הריבית ביולי והצפי להמשך עליית ריבית במנות של 0.5% בארה"ב.

ארה"ב: הבנק המרכזי לא יעצור למרות ירידה בסנטימנט משקי הבית

באשר לתמונות המצב בעולם אומרים כלכלני הראל כי בארה"ב סנטימנט החברות ומשקי הבית יורד, אך זה לא יעצור את הבנק המרכזי. לדבריהם, מדד אמון הצרכנים (הראשוני) של אוניברסיטת מישיגן ירד בחדות במאי לאור השחיקה בכוח הקנייה של משקי הבית והצפי לעליית ריבית מהירה. עם זאת, עדיין מוקדם לדבר על האטה משמעותית של הצריכה הפרטית כאשר הנתונים הריאליים לא משקפים זאת, המכירות הקמעונאיות ממשיכות לצמוח עם 1.3% באפריל (ללא מכירות בתחנת דלק) וזאת לאחר עדכון כלפי מעלה של החודשיים הקודמים. הירידה בסנטימנט שלא מגובה בהאטה משמעותית באינדיקטורים הריאליים ובשוק העבודה לא תעצור את הבנק המרכזי מלהעלות את הריבית בחצי נקודת אחוז גם בשתי ההחלטות הבאות. יחד עם זאת, הירידה בסנטימנט מגבירה את הסיכוי להתערבות נוספת של הממשלה כגון הסרת המכסים על יבוא מסין. מגמה דומה ניתן לראות במדד אמון הקבלנים (NAHB) שירד במאי פעם נוספת ל-69 נקודות לאור העלייה בתשואות, בריבית והחששות מירידה בביקושים, אך הוא עדיין בטריטוריה חיובית מאוד, שכן כל ציון מעל 50 מצביע על התרחבות המלמד על המשך התרחבות.

סין – הריבית המרכזית עומדת לרדת

באשר לסין אומרים בהראל כי לאור ההאטה במדינה בכלל ובענף הדיור בפרט הבנק המרכזי בסין הפחית את ריבית הלוואות ל-5 שנים ב-0.15% ל-4.45% (ההפחתה הראשונה של הריבית הזו מאז 2019), כאשר הריבית הזו לרוב משמשת כבנצמארק להלוואות לדיור. חשוב לציין שהריבית המרכזית (בסין מספר ריביות) נותרה עדיין ללא שינוי על 3.7%, ובהראל מאמינים שלנוכח ההאטה בכלכלה הסינית נראה ירידה גם בריבית זו בחודשים הקרובים.

בריטניה עדיין לפני השיא

האינפלציה בבריטניה הגיעה ל-9% באפריל ולהערכת כלכלני הראל היא תמשיך לעלות בחודשים הקרובים. הזינוק בעלויות האנרגיה (חשמל, גז ודלק), מחירי הנופש ועליית המע"מ היו התורמים העיקריים לכך. נוסף על כך ה-Brexit החריף את המחסור בעובדים במספר ענפים והביא לגידול בעלויות השכר. כך השכר הממוצע עד אפריל עלה ב-4.2%. הנתונים תומכים בתוואי העלאת ריבית עקבית של רבע נקודת אחוז בכל ההחלטות עד לסוף השנה. יחד עם זאת, סביר שהבנק המרכזי יאט את הקצב, ואף יעצור בשנה הבאה לאור ההאטה הצפויה של הכלכלה ב-2023.