חדשות    

הראל: העלייה בריבית המשכנתאות ובמיסוי ימתנו את הביקושים לנדל"ן

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות, אך העלייה בריבית המשכנתאות ובמיסוי יצמצמו את הביקושים בהמשך השנה. כמו כן, הגידול החד בהתחלות ובאישורי הבנייה תומך בגידול מהיר יותר במלאי הדירות החדשות בשנים הבאות. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, "צוואר בקבוק" מרכזי בשוק הנדל"ן הוא עדיין משך הבנייה שלא מצליח להתאים את עצמו לאור המגבלות בענף (עיכובים מהקורונה/מחסור בעובדים מיומנים/חומרי גלם וכו'), כאשר מספר חודשי הבנייה הממוצע לבניין עדיין גבוה ועומד על 31 חודשים.

האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים – 3.2%

אחרי מדד פברואר שעלה בשיעור חד של 0.7%, העלייה הגבוהה ביותר בפברואר מאז 2002, מעריכים כלכלני הראל כי מדד מרץ יעלה ב-0.7% בעיקר בשל העלייה במחיר הדלק ועלייה עונתית בסעיף הדיור. התחזית שלהם  למדד אפריל נעה בין 0.7% ל‑0.9%, והיא תלויה במחיר הנפט שייקבע בשבוע הבא (שיקבע את מחיר הבנזין באפריל). ב-12 המדדים הקרובים צופים בהראל אינפלציה של 3.2%, בהנחה שתתרחש ירידה במחירי הסחורות במחצית השנייה של השנה ותירשם התחזקות קלה של השקל.

הריבית תעלה אבל בקצב מתון

כלכלני הראל סבורים כי ציפיות האינפלציה הגבוהות לצד החלטת הבנק המרכזי בגוש האירו לצמצם את קצב הרכישות והחלטת הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית תומכות בהעלאת ריבית של בנק ישראל בהחלטה הבאה ב-11 באפריל. עם זאת, הם מאמינים שקצב העלאת הריבית בישראל יהיה מתון מהקצב הגלום בשוק ההון על רקע הגירעון הנמוך, החלק הגדול של גורמים חיצוניים (כמו מחירי הנפט) בעליית המחירים והחשש מהתחזקות מחודשת של השקל.

באשר לעולם אומרים בהראל כי נתוני שוק העבודה החזקים לצד האינפלציה הגבוהה בארה"ב הביאו לתחזית אגרסיבית של הפד קדימה – השאלה האם המשך הזעזועים העולמיים בהיצע המהווים מס על הכלכלה יאפשר זאת – נשארת פתוחה.

לדבריהם, לאחר חודשיים של איתותים והכנה הבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית ברבע נקודת אחוז ל-0.5%-0.25%. בתחזיותיו המעודכנות הבנק צופה העלאה עקבית השנה בכל ישיבה עד לריבית של 1.75%-2% בסוף השנה. במקביל ציין יו"ר הפד ג'רום פאואל שהם יפרסמו בהחלטה הבאה את התוכנית לצמצום המאזן. נתוני שוק העבודה החזקים לצד האינפלציה הגבוהה הביאו לתחזית האגרסיבית קדימה. במבט ל-2023 השווקים מצפים שהריבית תישאר כמעט ללא שינוי ושהכלכלה תאט, כך שהבנק לא יוכל להתמיד בהעלאת הריבית. עליית התוואי העתידי לריבית ממשיכה לבוא לידי ביטוי בריבית למשכנתאות שעלתה לרמתה הגבוהה ביותר זה 3 שנים, דבר שיצמצם בהמשך השנה את הביקושים.