חדשות    

הראל: ככל ששער החליפין יישאר יציב, הריבית לא תעלה ביולי

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-06/2023

כלכלני בית ההשקעות הראל מנסים לחזות את הכיוון שבנק ישראל יבחר בהחלטת הריבית הקרובה ב-10 ביולי. בסקירה שפרסמו, אומרים כלכלני בית ההשקעות, בראשות האסטרטג הראשי עפר קליין, כי המפתח נמצא בשער החליפין שקל-דולר. לדבריהם, למרות עליית הריבית המתמשכת שוק העבודה עדיין מצביע על עוצמה – כאשר שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) עלה ל-3.3% במאי, שזו עדיין רמה מאוד נמוכה, והצריכה הפרטית יציבה.

 

אמנם אנחנו כבר בסוף הרבעון השני אך נתוני הצמיחה מתפרסמים בפיגור והצמיחה בישראל ברבעון הראשון עודכנה כלפי מעלה ל-3.1% בשיעור שנתי (0.8% בשיעור רבעוני), בעיקר בשל עדכון כלפי מעלה של נתוני יצוא הסחורות. כך בהשוואה בינלאומית הצמיחה בישראל ברבעון הראשון מהירה יותר ממרבית המדינות בשווקים המפותחים.

 

לאור כל זאת, להערכת כלכלני הראל כל עוד שער החליפין יציב, בנק ישראל ימתין ולא יעלה את הריבית ביולי. עם זאת, התפתחויות לא צפויות שיתרחשו בשבועיים שעד ההחלטה עשויות להשפיע על שער החליפין, ומכאן גם על החלטת בנק ישראל.

נדל"ן: שיא במספר הדירות בבנייה, ירידה בהתחלות הבנייה

בסקירתם מתייחסים כלכלני הראל גם לשוק הנדל"ן המקומי. לדבריהם, מספר התחלות הבנייה בישראל ממשיך לרדת זה הרבעון השלישי ברציפות, עם ירידה של כ-5% ברבעון הראשון של  2023  (על פי נתונים מנוכים עונתיות). ההאטה היא בעיקר כתוצאה מהריבית הגבוהה שתישאר עוד זמן ממושך ולכן צופים בהראל שמגמה זו תימשך גם ברבעונים הבאים. הם מציינים כי למרות הירידה, ב-4 הרבעונים האחרונים עדיין מדובר במספרים גבוהים מאוד: החלה בנייה של כ-62.5 אלף דירות וניתנו היתרי בנייה לכ-75 אלף דירות. במקביל, מספר הדירות שבבנייה פעילה ממשיך לשבור שיאים ועומד על כ-170 אלף. משמעות הדבר שלפחות בשנתיים הקרובות היצע הדירות המוכנות ימשיך לגדול במהירות.

במבט קדימה מעריכים בהראל כי המחירים הגבוהים לצד תהליך העלאת הריבית וההאטה בצמיחה ימשיכו למתן בטווח הקצר את הביקושים לנדל"ן, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בשפל של כעשור במספר המשכנתאות שנתנו ב-5 החודשים הראשונים של השנה (ללא מחזורים). מנגד, ההיקף הגדול של העלייה לארץ מרוסיה ואוקראינה יכול למתן את הירידה בביקושים. מבחינת הסיכונים לענף נמשכת העלייה בסך ההלוואות בפיגור של 3 חודשים ומעלה (מגמה שתתעצם בחודשים הקרובים) אך עדיין מדובר ברמה נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים האחרונות.

סדרת העלאות ריביות מפתיעות בעולם

באשר לתמונת המצב בעולם אומרים בהראל כי האינפלציה במרבית העולם עדיין גבוהה, אך היא בנסיגה בחודשים האחרונים. לא כך המצב בבריטניה שם האינפלציה הפתיעה לרעה כאשר אינפלציית הליבה (ללא מוצרי המזון והאנרגיה) המשיכה לעלות ל-7.1% (שיא של יותר מ-40 שנה) כאשר נרשמה עלייה רוחבית ברוב הסעיפים במדד בדגש על טיסות, נופש, ביגוד, ריהוט, רכבים ושכירות. העלייה באינפלציית הליבה לצד ההאצה בשכר הובילו את הבנק המרכזי בבריטניה להעלות את הריבית בחצי נקודת אחוז ל-5% (יותר מההערכות המוקדמות לעלייה של 0.25%). זו הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008 לאחר שב-3 ההחלטות הקודמות הבנק העלה את הריבית ברבע נקודת אחוז בלבד. בשורה התחתונה מעריכים בהראל כי תהליך עליית הריבית בבריטניה עוד רחוק מסיום, דבר שתומך בתשואות אג"ח גבוהות יותר שימשיכו להכביד על הכלכלה בהמשך השנה בדגש גם על שוק הנדל"ן.

גם הבנק המרכזי בנורבגיה העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז ל-3.75%, לאחר 4 העלאות רצופות של 0.25 נקודת אחוז. האינפלציה הגבוהה (6.7%) שממשיכה להפתיע כלפי מעלה תרמה להחלטה. גם במקרה זה צופים בהראל עליית ריבית נוספת ואולי אף של 0.5% בחודש הקרוב.

גם הבנק המרכזי בטורקיה העלה השבוע את הריבית בשיעור חריג – של 6.5 נקודת אחוז ל-15%!, זאת לאור האינפלציה החריגה והפיחות הלא פוסק במטבע המקומי. המהלך מהווה שינוי מדיניות חד של הבנק המרכזי לאחר מינוי הנגידה החדשה. למרות זאת, הלירה הטורקית נחלשה – כנראה שאמינות לא מחזירים במכה אחת.