חדשות    

הראל – מדד תשומות הבניה ביוני עד אוגוסט – 2.3%; עליית מחירים בדרך?

לעדכונים על מדד תשומות הבניה, לרבות מדד תשומות הבניה בחודשים האחרונים

אחרי שמדד תשומות הבניה עלה בחודש מאי ב-0.3%, והשלים עליה של 0.8% מתחילת השנה, מספקים כלכלני הראל השקעות, תחזית לשלושת החודשים הבאים – עלייה חדה של 2.3% במדד תשומות הבניה למגורים בחודשים יוני עד אוגוסט (שלושת החודשים במצטבר).

התחזית הקודמת שלהם, נזכיר, לשלושת החודשים מאי עד יולי עמדה על 2%, כך שבהינתן שבחודש מאי מדד התשומות עמד על 0.3%, הרי שהצפי שלהם לחודשים יוני יולי הוא 1.7%  – מדדים גבוהים (אפילו  אוד), ומעבר לכך – נראה שלאור העלייה הצפויה במדד המחירים לצרכן בכלל, וכן על רקע חודשי הקיץ שבהם לרוב עונתית יש עליות משמעותיות יותר בתשומות הבניה, העלו בהראל את התחזית קדימה (לשלושה חודשים). במידה והתחזית שלהם תהיה נכונה או קרובה למציאות הרי שמדובר על עליות מחירים  משמעותיות בשוק הדירות – מדד תשומות הבניה למגורים הוא המדד אליו מוצמדים חוזי רכישת דירות מקבלנים.

 למעשה, מדד תשומות הבנייה מודד את השינויים החלים בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים,  מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים; המדד אמור לייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. מדד זה  משמש בחוזים של רכישת דירות חדשות מקבלנים (וגם, באופן חלקי, בדירות יד שנייה) כמדד שאליו מוצמדים התשלומים שעדיין יש להעביר לקבלנים/למוכרים. ומכאן, שעלייה במדד תשומות הבניה מייקרת את עלות הדירה.

רוכשי דירות  רבים מתלבטים בשאלה – האם כדאי לקחת מוקדם משכנתא יחסית מוקדם ולשלם לקבלן מהר ככל שניתן? או לקחת משכנתא מאוחר יותר ורק אז לשלם לקבלן?

התשובה לשאלה זו תלויה בעיקר בהוצאה הצפויה  של הרוכשים כתוצאה מעליית מדד התשומות למגורים במידה והם לא משלמים מהר לקבלן, בהשוואה להוצאה הצפויה לרוכשים באם הם ייקחו את המשכנתא מוקדם (וישלמו עליה ריבית). אם הרוכשים לוקחים משכנתא בשלב מוקדם הוצאות המימון/ריבית שלהם גדולות יותר, אבל הם חוסכים את העלייה במדד תשומות הבניה, ולכן השאלה – מה יעלה יותר –  המדד או המשכנתא? מתחילת השנה (חמישה חודשים ראשונים של השנה) עלה מדד תשומות הבניה כאמור ב-0.8%, כך שהקצב, על פני הוא כ-2%. בשנה שעברה עלה מדד הבניה למגורים ב-3.3%. המדד בחמישה החודשים הראשונים, גם בהינתן שחודשי הקיץ לפנינו, ובהסתמך על התחזית של הראל, כנראה אינו מבטא את הקצב של המדד בשנה כולה. בהראל, צופים כאמור שהמדד יעלה במצטבר בשלושת החודשים הבאים ב-2.3%, ובאם כך, אזי תוך שלושה חודשים המדד יבטא עליה של מעל 3% (מתחילת השנה).

אלו הנתונים והתחזיות, את ההערכות האלו צריך להשוות מול ריבית המשכנתא, ובהינתן ההערכות האישיות של כל אחד, יש לקבל את ההחלטה – האם להקדים את התשלום לקבלן או ההיפך. יודגש שבמקביל יש להתחשב בשיקולים שאינם כלכליים, לרבות בשאלה האם אנו רוצים להעביר את כל הכסף לקבלן כבר בשלב מוקדם? מה התחזית הצפויה לריבית המשכנתא בטווח הקרוב, ומה העיתוי האידיאלי מבחינתנו לקחת את המשכנתא? ועוד.

לעדכונים על מדד תשומות הבניה, לרבות מדד תשומות הבניה בחודשים האחרונים