חדשות    

הראל – מדד תשומות הבנייה יעלה ב-1.1% באוגוסט עד אוקטובר

מדד תשומות הבניה עלה באוגוסט ב-0.4%!

חטיבת המחקר של קבוצת הפיננסים הראל השקעות, מעדכנת כלפי מטה את תחזית מדד תשומות הבניה בשלושת החודשים הבאים (אוגוסט עד אוקטובר 2012). לפני פרסום מדד התשומות ליולי, העריכו בהראל כי מדד תשומות הבניה למגורים יעלה ב-2.3% בשלושה חודשים. אך, כעת, לאחר פרסום המדד לחודש יולי (מדד התשומות עלה ב-0.3%), סבורים בהראל שתהיה ירידת מדרגה לעומת הערכתם הקודמת, והם מעדכנים אותה לעלייה בשיעור של 1.1%, כמחצית מהעדכון הקודם. מדובר בעלייה צפויה בחודשים אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר.

מדד תשומות הבנייה למגורים עלה כאמור ב-0.3% בחודש יולי,בהמשך לעלייה דומה בחודש שעבר; מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה ב-2.5%, וכעת בהינתן התחזית של הראל, נראה שבהנחה שהציפיות יתגשמו, מדד התשומות יעלה בשיעור של כ-4%. עדיין, גבוה משמעותית מהאינפלציה (מדד המחירים לצרכן) שצפוי לעלות ב-2%.

מדד תשומות הבנייה למגורים הוא מדד שמשמש בהתקשרויות בין רוכשי דירות לקבלנים -התשלומים לקבלנים צמודים למדד תשומות הבניה , כאשר עלייה במדד, מגדילה בהתאמה את התשלומים העתידיים ואת עלות הדירה.

ולכן, רוכשי דירות רבים, מתחבטים בשאלה – האם לקחת משכנתא מוקדם ככל האפשר ולשלם לקבלן יחסית בשלב מוקדם; או  לקחת את המשכנתא מאוחר ככל שניתן ולשלם לקבלן כמה שיותר מאוחר. השאלה הכלכלית כאן היא האם הריבית על המשכנתא תהיה נמוכה ממדד תשומות הבנייה; ונתעלם משיקולים אחרים (לא כלכליים) כמו רצון הרוכשים להשאיר חלק משמעותי מהחוב לקבלן בסוף התהליך. כשבודקים את הכדאיות הכלכלית, השאלה היחידה היא המימון – ריבית משכנתא מול מדד תשומות הבנייה

בחודשים האחרונים מי שלקח משכנתא ושילם לקבלן, ככל הנראה, הרוויח – הריבית על המשכנתאות יורדת והקצב שלה, כך נראה, היה נמוך מקצב העלייה במדד תשומות הבנייה

קראו כאן על הריבית המעודכנת לחודש אוגוסט – כך גם תוכלו לדעת אם המשכנתא שלכם טובה או לא; כך תוכלו לדעת עד כמה ניתן להתמקח מול הבנק.