חדשות    

הראל – מחירי הדירות בת"א מנופחים

ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות הראל, סבור שמחירי הדירות בת"א גבוהים ב-45% ממחירם הראוי.. המסקנה הזו מבוססת על מודל שלרגרסיה לינארית המסביר את מחירי הדירות בערים מרכזיות בעולם בעזרת משתנים מאקרו כלכליים ודמוגרפיים.

בהראל בדקו, בין היתר, את מחירי הדירות בערים שונות,  את התמ"ג לנפש, גודל האוכלוסייה, שטח האזור, צפיפות אוכלוסין, שיעור הילדים מסך האוכלוסיה ועוד.

בהראל הגיעו למסקנה כי קיים מתאם גבוהה בין עליית התמ"ג במדינה לבין עליית מחירי הדיור –  על כל עלייה של 1% בתוצר המקומי נרשמת עלייה של כ-0.65% במחירי הדירות. בהתאם למודל זה, נמצאו למעשה המחיירם התיאורטיים של הדירות בערים שונות. בת"א זה כאמור נופח ב-45% מנקודת שיווי המשקל. "קיים הפרש גדול במחירי הדירות בתל אביב בין הנתון בפועל לתחזית המתקבלת מהרגרסיה", מדגיש ד"ר מיכאל שראל" הנתונים בת"א הם בניגוד  למדינות כמו מקסיקו, קנדה, גרמניה ובלגיה – בהן המחירים נמוכים משמעותית מהתחזית המתקבלת. התופעה הזו יכולה להיות בגלל שהמחירים אכן גבוהים – וצפויים לרדת בעתיד. אבל לתל אביב ישנם משתנים אחרים הייחודים לה ויכולים להסביר את הנתק בין המחיר התיאורטי למחיר בפועל". ההסברים, אומר שראל,  קשורים לכך שמדינת ישראל היא בית לעם היהודי, ומעבר לכך מצביעים בהראל על סיבות נופסות –  תכנון תחברותי לקוי ומחסור בתחבורה ציבורית, מונופול של המדינה על קרקעות, עלויות בנייה גבוהות יותר בישראל ומבחו"ל, העדפה תרבותית וחברתית לקניית דירה, וצפי משמעותי לגידול באוכלוסיה בישראל בהשוואה למדינות אחרות.