חדשות    

הראל פיננסים: למרות העלייה באינפלציה בארה"ב, הפד לא צפוי לצמצם רכישות

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-05/2021

בישראל – מבצע "שומר החומות" לא פגע משמעותית בצריכה הפרטית בישראל, כך עולה מנתוני הרכישות באשראי  ביקוש רב לעובדים וקושי לאייש משרות, על רקע תשלומי האבטלה המיוחדים – בעיקר בענפי האירוח, האוכל והפנאי

כלכלני הראל ביטוח ופיננסים מפרסמים את סקירת המאקרו השבועית ומתייחסים למדיניות הבנק המרכזי בארצות הברית. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי נגיד הבנק המרכזי הדגיש במסיבות העיתונאים האחרונות שהבנק עדיין לא חושב להתחיל ולדון בצמצום המדיניות המאוד מרחיבה שלו. אך מוסיף כי "בסיכומי הדיונים לקראת החלטת הריבית, מספר חברים בוועדה המוניטרית כבר מאמינים שלנוכח העלייה באינפלציה והשיפור בנתונים הכלכליים יהיה צורך לדון בכך בישיבות הבאות".

להערכת קליין, "למרות האיתות, לא צפוי שנראה צמצום של הרכישות בפועל לפני סוף השנה הנוכחית (הנגיד צפוי לסיים את תפקידו בפברואר 2022). עוד מעריכים כלכלני הראל כי הדיונים לגבי העלאת הריבית עצמה לא יחלו לפני אמצע 2022.

באשר לישראל, כלכלני הראל מציינים כי בתום מבצע "שומר החומות", סך הרכישות בכרטיסי אשראי, המהווה אינדיקאטור לצריכה הפרטית, הראה ירידה בהוצאה על פנאי לצד עלייה בהוצאה ברשתות שיווק המזון. אולם מלבד זאת, לא נרשמו שינויים משמעותיים בשאר הענפים, דבר שמדגיש את החוסן של העסקים ומשקי הבית.

גם סקר המשרות הפנויות לאפריל היה חריג בנתוניו, עם למעלה מ-130 אלף משרות פתוחות, הרמה הגבוהה ביותר מאז החלו לפרסם נתונים אלה לפני יותר מעשור. המשרות הרבות ביותר הן בענפי האירוח, האוכל, הבידור והפנאי – מה שתואם לדיווחים על הקושי לגייס עובדים באותם הענפים. הודעת משרד הבריאות על הסרת רוב המגבלות בשבוע הבא תעלה אף יותר את הביקוש לעובדים באותם ענפים ותתרום ללחצים לעליית שכר, למרות הסיום הצפוי של תשלומי האבטלה המיוחדים בעוד כחודש.

להערכת כלכלני הראל, בנק ישראל לא צפוי להכריז על שינויים בהחלטת הריבית הקרובה שתחול ביום שני – והיא צפויה להישאר על 0.1 אחוז.  כמו כן, הבנק לא צפוי לשנות כרגע את יעדי תוכנית הרכישות. עורכי הדוח מצפים לתגובת בנק ישראל לנתוני הצמיחה החלשים של הרבעון הראשון ומזכירים כי "על רקע הנתונים הטובים שאנו צופים לכלכלה הישראלית ברבעונים הבאים, אנחנו סבורים שבנק ישראל ימשיך לצמצם את קצב רכישות האג"ח החודשי שלו בפועל ובחודש יולי ככל הנראה יודיע על הארכת התוכנית במתכונת מצומצמת".

במקביל, בנוגע לאירופה – עורכי הסקירה סבורים שבהחלטת הריבית בעוד כשבועיים ימשיך הבנק המרכזי בגוש האירו להדגיש שעליית המחירים השנה היא בשל גורמים חד-פעמיים, ואף יאריך את קצב הרכישות המוגבר של האג"ח הממשלתיות.

לדבריהם, "הזינוק המבורך בביקושים מגיע במקביל לעיכובים בשרשראות האספקה הגלובלית אשר ממשיכים להפעיל לחצים כלפי מעלה על המחירים, ולהערכתנו יגרמו בהמשך השנה לאינפלציה לחצות את יעד הבנק המרכזי של 2 אחוזים. למרות זאת, אנו סבורים שהבנק המרכזי בגוש האירו ימשיך להדגיש שעלייה במחירים השנה היא בשל גורמים חד-פעמיים, ואף יאריך את קצב הרכישות המוגבר של אג"ח הממשלתיות".