חדשות    

הריבית בארה"ב עלתה, אבל העלייה בהמשך תהיה הדרגתית

בבנק מזרחי טפחות סבורים שהבנק המרכזי בארה"ב פעל נכון – בהעלאת הריבית הנוכחית וכן בהעלאות הצפויות

"להערכתנו, ה-Fed השכיל לשלב את העלאת הריבית של אתמול ואת העלאת הריבית הנוספת, הרביעית והמפתיעה, המתוכננת לשנת 2018, במסגרת של המשך מדיניות הדרגתית, מדודה וזהירה, שלא תשנה על הריבית המתוכננת לסוף התהליך, בשנת 2020. המסר נקלט היטב על ידי השווקים, כך שתשואת הפדיון על האג"ח ל-10 שנים, שקפצה, תחילה, ל-3.1 אחוזים, ירדה, לבסוף, ל-2.95%. מדדי המניות השונים רשמו ירידות מזעריות בלבד. הדולר אף פוחת קלות. תמהיל של הידוק הדרגתי וזהיר, תוך בחינה שוטפת של הנתונים ותחזית להמשך צמיחה כלכלית ותעסוקתית – הינו תמהיל טוב לשוקי ההון של ארה"ב. יש לזכור כי גם לפי התחזית החדשה, הריבית הריאלית לא תעלה על 1.5 אחוזים בסוף התהליך  – נקודה מעודדת מבחינת עלות גיוס ההון של המגזר העסקי. המשך מדיניות ההדרגתיות אמורה לגרום לכך שגם ההשפעה השלילית שיכולה להיות להאצת עליית הריבית השנה על תשואות הפדיון וריביות השווקים המתעוררים תהייה מוכלת. 

"פירוט:

בהתאם לכל ההערכות, ריבית ה-Fed האמריקאית תעלה ל 2.00-1.75 אחוזים.

עיון בדברי ההסבר, בהשוואה להודעת הריבית הקודמת מתאריך ‏2 מאי 2018 מראה תמונה משופרת יותר, הן מבחינת הפעילות הכלכלית והן לגבי מדדי המחירים, שהיוותה בסיס למהלך. כך:

·         קצב ההתרחבות הכלכלית תואר קודם לכן מתון (moderate) וכעת סולידי (solid).

·         על שיעור הבלתי מועסקים נכתב כי נותר נמוך בהודעה הקודמת וכעת דווח על ירידה נוספת שלו.

·         הוצאות משקי הבית, שהתמתנו (moderated) בפעם הקודמת, שבו לגדול (picked-up).

·         לגבי האינפלציה, עדיין נכתב כי במבט 12 חודשים אחורנית, הן האינפלציה הכוללת והן המדד ללא מזון ואנרגיה עלו קרוב יותר ליעד 2 האחוזים של ה-Fed, אך הפסקה לפיה אומדני שוק ההון נותרו נמוכים הושמטה הפעם.

·         לגבי הריבית, הודגש הפעם כי העלאות נוספות של הריבית עולות בקנה אחד עם התרחבות כלכלית בת קיימא, שוק עבודה חזק ואינפלציה קרובה ליעד האינפלציה של 2 אחוזים; בהודעה הקודמת נעשה שימוש בלשון מרומזת יותר של התאמות נוספות ונאמר כי קצב מתון של צמיחת התוצר ואינפלציה קרובה ל-2 אחוזים יושגו בטווח הבינוני.

·         לבסוף, הושמטה הפסקה מההודעה הקודמת, לפיה סביר שהריבית תישאר, לזמן מה, נמוכה מהרמות שתשרורנה בסוף סס ההעלאות.

יצוין, כי גם לאחר העלאת הריבית, ה-Fed שב על הערכתו, כי הריבית עדיין מרחיבה ולכן מחזקת את שוק העבודה ומבססת את חזרת האינפלציה ליעד 2 האחוזים.

שתי ההחלטות – הותרת הריבית ללא שינוי על 1.75-1.50 אחוזים בחודש שעבר והעלאתה ל 2.00-1.75 אחוזים הפעם, התקבלו פה אחד, נקודה ראויה לציון בהתחשב בכך שהיו"ר Powell נמצא בתחילת הדרך.

בד בבד הודיע ה-Fed על צעדים נוספים במסגרת צמצום מאזניו.

"בד בבד עם הודעת הריבית, פורסמה התחזית החדשה של ה-Fed לאינפלציה, צמיחת התוצר, התעסוקה וגובה הריבית. השוואה לתחזית הקודמת ל-2018 משרטט אף היא תוואי עלייה חזק יותר:

·         צמיחת התוצר השנה תעמוד על 2.8%, בהשוואה לתחזית קודמת לגידול של 2.7%.

·         שיעור הבלתי מועסקים יעמוד על 3.6% מכוח העבודה האזרחי, ירידה מ-3.8% בפעם הקודמת. יצוין, כי שני המספרים מצביעים, למעשה, על תעסוקה מלאה, מה שמקשה על התוצר להתרחב ללא שנוצר לחץ על מדדי המחירים, נקודה שתצריך, במבט קדימה, העלאות נוספות של הריבית.

·         קצב האינפלציה (הנמדד לפי מדד המחירים של הוצאות משקי הבית ללא סעיפי המזון והאנרגיה, core pce, להבדיל ממדד המחירים לצרכן, cpi) יעמוד על 2.0%, עלייה מ-1.9% לפי התחזית הקודמת.

·         ריבית ה-Fed תעמוד על 2.50-2.25  אחוזים בסוף השנה ולכן מדובר על שתי העלאות נוספות ובסך הכול 4 העלאות במהלך 2018. זו הפתעה, שכן רוב ההערכות עמדו על העלאת ריבית אחת נוספת ו-3 בסך הכול, כפי שעלה מהתחזית הקודמת. עם זאת, התחזית ל-2019 כוללת 3 העלאות ריבית נוספת, כך שהתהליך לא יהיה מהיר יותר בשנה הבאה מאשר השנה.

"יש לציין, כי הגם שתוואי הריבית החדש מהיר יותר מקודמו, אין שינוי בגובה הריבית לשנת 2020, שנותר 3.4 אחוזים, או בגובה הריבית לטווח הארוך יותר, שתעמוד על 2.9 אחוזים. נקודה זו גרמה, מן הסתם, לכךשעל אף העלאת הריבית הרביעית, השנה, שהתבשרנו, עליית תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב, שהחלה בסערה, נרגעה בהמשך.

"עיון בעקומת התפזורת (כל נקודה מציינת, לכל חבר FOMC, את נקודת האמצע של טווח הריבית בסיום 2019) מראה על פרישה מ-1.75 אחוזים ל-3.75 אחוזים בקרוב, די דומה לתפזורת מההודעה הקודמת, אינדיקציה נוספת לכך שאין שינוי של ממש לגבי נקודת ההתכנסות של תהליך העלאת הריבית וסיבה נוספת לאנחת הרווחה המסוימת של שוקי ההון.

מסיבת העיתונאים של היו"ר Powell העלתה מספר נקודות ראויות לציון, המדגישות אף הן מחד את הלך הרוח המעודד ומאידך את המשך הצורך בזהירות של חברי ה-Fed:

·         "כלכלת ארצות הברית מתפקדת טוב מאוד" – מסר חיובי לשוקי המניות, בדגש על חברות מסחר ושירותים, רשתות מזון ושיווק והבנקים.

·         "רוב האנשים שרוצים למצוא עבודה עושים זאת והאבטלה והאינפלציה נמוכות" – מסר חיובי לשוק איגרות החוב, שכן על אף העלאת הריבית הנוספת לשנת 2018, דרכו של ה-Fed אינו אצה לו. נזכיר כי ה-Fed אכן שידר לאחרונה מסר כי לא יקרה דבר אם קצב האינפלציה יהיה גבוה מיעד של 2 אחוזים לזמן מה.

·         "נתוני האינפלציה האחרונים מעודדים, אחר אחרי שנים רבות של אינפלציה נמוכה מיעד 2 האחוזים, אנו לא רוצים להכריז על ניצחון; אנו רוצים להבטיח שהאינפלציה תישאר קרובה ליעד על בסיס בר קיימא" – מסר שה-Fed לא ימהר להעלות ריבית גם אם האינפלציה, אפשר עקב גורמים זמניים, תהייה גבוהה יותר לזמן מה.

·          "המהלך של אתמול הוא צעד נוסף בתהליך הדרגתי של השבת שיעורי הריבית לרמות נורמליות יותר, בעוד הכלכלה מתחזקת". – מסר שיש לקחת את העלאת הריבית כחלק מתהליך ארוך טווח ולכן לא צריכה להיות לה השפעה חדה מדי על שוקי ההון והכספים.

·         "החלטות הריבית שלנו אינן תהליך של טייס אוטומטי, כי הכלכלה עלולה לסטות באופנים פתאומיים" – מסר שאפיין גם את הנגידה הקודמת, Yellen, כי ה-Fed לא יהסס לעכב את התהליך, או אף להפוך את כיוונו, אם התנאים הכלכליים יצריכו זאת. מדובר בהמשך מדיניות תלוית-נתונים (data-dependent).

·         "כיו"ר, אני מקווה לקדם דו שיח עם הציבור על מהלכי ה-Fed על מנת לתמוך בכלכלה חסונה ועמידה יותר" – מסר שה-Fed לא מתכוון להפתיע את השווקים וימשיך לשמור על שקיפות ככל הניתן לגבי צעדיו הבאים. היו"ר הכריז על שינוי – החל מינואר 2019 תיערך מסיבת עיתונאים לאחר כל אחת מ-8 הודעות הריבית השנתיות – מהלך שיגביר את השקיפות; הוא הדגיש כי אין מדובר באיתות לגבי עיתוי העלאות ריבית עתידיות, אך אפשר כי בשוק ההון יהיו מי שיחשבו אחרת – נקודה שכשלעצמה עשויה דווקא לפעול במשהו לעלייה קלה של תשואות הפדיון.

"בשורה התחתונה, להערכתנו, ה-Fed השכיל לשלב את העלאת הריבית של אתמול ואת העלאת הריבית הנוספת, הרביעית והמפתיעה, המתוכננת לשנת 2018, במסגרת של המשך מדיניות הדרגתית, מדודה וזהירה, שלא תשנה על הריבית המתוכננת לסוף התהליך, בשנת 2020. המסר נקלט היטב על ידי השווקים, כך שתשואת הפדיון על האג"ח ל-10 שנים, שקפצה, תחילה, ל-3.1 אחוזים, ירדה, לבסוף, ל-2.95%. מדדי המניות השונים רשמו ירידות מזעריות בלבד. הדולר אף פוחת קלות. תמהיל של הידוק הדרגתי וזהיר, תוך בחינה שוטפת של הנתונים ותחזית להמשך צמיחה כלכלית ותעסוקתית – הינו תמהיל טוב לשוקי ההון של ארה"ב. יש לזכור כי גם לפי התחזית החדשה, הריבית הריאלית לא תעלה על 1.5 אחוזים בסוף התהליך  – נקודה מעודדת מבחינת עלות גיוס ההון של המגזר העסקי. המשך מדיניות ההדרגתיות אמורה לגרום לכך שגם ההשפעה השלילית שיכולה להיות להאצת עליית הריבית השנה על תשואות הפדיון וריביות השווקים המתעוררים תהייה מוכלת".