חדשות    

הריבית בארה"ב עלתה; "העלאת ריבית בישראל עדיין לא על הפרק"

דודי רזניק, מנהל דסק מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון מתייחס להעלאת ריבית הפד' – "הפד העביר מסר כי השינוי הפרסונלי בהנהגתו אינו מלמד על שינוי במדיניות, אלא להיפך. מבחינתנו אין לכך השלכה – העלאת ריבית בישראל עדיין לא על הפרק

       "כצפוי, אמש העלה הפד את הריבית ב-25 נ"ב נוספות, לרמת ריבית של 1.50 – 1.75 אחוז. בעצם העלאת הריבית לא היה חדש מכיוון שהשווקים גילמו הסתברות מלאה להעלאת ריבית. הדריכות בשוק הייתה לגבי נוסח ההודעה והחשש שהפד ישנה כיוון במדיניותו על רקע העובדה כי הייתה זו ההחלטה הראשונה של יו"ר הפד הנכנס ג'רום פאוול. נוסח ההודעה נועד בראש ובראשונה להפיג את חשש השווקים מהנהגת הפד החדשה. הפד אף הדגיש כי המדיניות של העלאות ריבית מדודות תימשך, בוודאי כל עוד לא יהיו שינויים מהותיים בתנאי המאקרו ובעיקר בסביבת האינפלציה הממשיכה לנוע סביב היעד וכן כל עוד הצמיחה אינה עולה מעבר לסביבת צמיחה של 2.5 – 2.75 אחוז צמיחה לשנה. למעשה, הפד העביר מסר כי השינוי הפרסונלי בהנהגתו אינו מלמד על שינוי במדיניות אלא להיפך. היו"ר הנכנס פאוול מתכוון, לפחות בטווח הקרוב, להמשיך את מדיניותה של יילן. החשש העיקרי של השוק מהעלייה בקצב העלאת הריבית הוסר לחלוטין וראייה לכך הינה המסחר הרגוע יחסית בשוקי המניות האג"ח ושוק המט"ח. גם ציפיות השוק להמשך העלאות הריבית במהלך השנה הקרובה נותרו כמעט ללא שינוי, קרי השוק ממשיך לגלם עוד שתי העלאות ריבית השנה בדומה לתוואי שהוצג אתמול בהודעה.

"הפד תחת הנהגת יילן הקפיד לא להפתיע את השווקים ודגל בהעברת מסרים מקדימים למניעת הפתעות במדיניותו המוניטארית. לפחות כרגע, נראה כי גם תחת פאוול צפוי הפד להמשיך במדיניות זו, דבר שכשלעצמו הינו מסר חיובי לשווקים.

"לסיכום הודעת ריבית הפד המשיכה להביע אופטימיות במצב כלכלת ארה"ב תוך מתן דגש כי המדיניות המוניטארית אינה צפויה להשתנות מהותית בטווח הקרוב. לגבי ההשפעה על השוק המקומי, נראה כי הודעת הפד והדגש על המשך מדיניות העלאות ריבית מדודות, צפויה להמשיך ולהעניק לבנק ישראל דרגת חופש גבוהה יחסית בניהול המדיניות המוניטארית. לפיכך נראה כי כל עוד השקל נסחר סביב הרמות הנוכחיות, וכל עוד סביבת האינפלציה ממשיכה להיות נמוכה מאוד, מתחת ליעד בנק ישראל, העלאת ריבית בישראל עדיין אינה על הפרק".