חדשות    

הריבית ירדה; איך זה ישפיע על החזרי המשכנתא

הפחתת הריבית מ-2.5% ל-2.25% צפויה להשפיע גם על החזרי המשכנתא. החזר משכנתא בהיקף של 600 אלף שקל (היקף המשכנתא הממוצעת) בהנחה ששליש ממנה בריבית פריים, למשך תקופה של 20 שנה, ופחת בסכום של 20-30 שקלים. לא בהרבה, אבל גם זה משהו. עם זאת, משכנתאות וותיקות שבהם לא היתה הגבלה של שליש על מרכיב הפריים, ומרכיב הפריים היה גבוה יותר, יחסכו יותר – עד 90 שקלים תחת הגודל הזה של המשכנתא.
כזכור, בנק ישראל הורה לפני כשנתיים לבנקים למשכנתאות להגביל את מרכיב הפריים במשכנתאות לשליש מהיקף המשכנתא הכולל. בנק ישראל חשש מכך שהלווים שלקחו משכנתאות בריבית פריים נמוכה יתעוררו יום אחד לעולם אחר עם ריביות גבוהות יותר. היתרון של הפריים הוא אמנם בכך שהריבית נמוכה ביחס לריבית הקבועה, אבל מדובר בריבית משתנה שתלויה בריבית בנק ישראל, ואז חששו שהריבית תעלה ואתה גם החזרי המשכנתא. מאז, קרה בדיוק ההיפך – הריבית יורדת, והלווים שהוגבלו בשליש משכנתא פריים מסך המשכנתא הפסידו והרבה.
הירידה בריבית, הופכת את ריבית הפריים לאטרקטיבית עוד יותר לעומת הריביות הקבועות. הפער הזה רק הלך וגדל בשנה האחרונה, אבל הבעיה היא שמתישהו הריבית אמורה לחזור ולטפס ואז ההחזרים על המרכיב המשתנה (הפריים) יילכו ויגדלו. במשכנתאות בריבית קבועה, אין את הבעיה הזו – שם תמיד יודעים מה משלמים לאורך כל חיי המשכנתא. הבעיה ששם, הריבית נכון לעכיוש גבוה משמעותית מריבית הפריים.