מדריכי השקעות    

ריפל – פרוטוקול בלוקצ'יין למסחר יעיל במטבעות; לא רק דיגיטאלים

תמונה: PIXABAY
מעודכן ל-10/2018

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטבע הביטקוין נוצרו בשנת 2009, בעקבות המשבר הפיננסי הגדול של 2008, על ידי סאטושי נקאמוטו. בעצם, כנראה שאין אדם כזה באמת. מדובר בשם עט שנתן לעצמו האדם או הקבוצה אשר יצר את הביטקוין.

הרעיון העומד מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא שאין גורם מרכזי המנהל את המערכת. השליטה במערכת נעשית בעצם בהשתתפות כל החברים בה ולכן המטבעות האלו נקראים גם "מטבעות מבוזרים". האנשים המשתתפים בפיתוח הבלוקצ'יין בונים מעיין מאגר של נתונים מוצפנים על העברה של מטבעות ממשתמש למשתמש כאשר בכל זמן מסויים ננעל המאגר- הבלוק – ומצורף למעיין שרשרת וירטואלית של בלוקים – צ'יין. וביחד – בלוקצ'יין.

כל מטבע הנמצא במערכת דורש בעצם הסכמה חברתית לגבי דרך השימוש בו. כשמדברים על כסף רגיל, הסמכות להגדרת המטבע נמצאת בידי המדינה באמצעות הבנק המרכזי. במטבעות המבוזרים נדרשת הסכמה של רוב המשתתפים על כמות המטבעות של כל משתתף. יש אפשרות שמשתתפי הרשת יסכימו על הנפקת מטבעות קיימים. בביטקויין למשל ישנה תוספת קבועה של מטבעות בכל עשר דקות בערך. כמות המטבעות שמתווספת בדרך זו קטנה בכל ארבע שנים ואמורה להיפסק כליל ב-2040. למה? ככה קבעו מי שפתחו את המטבע. המטבעות המבוזרים מתבססים על יכולת מיחשוב היוצרת תשתית של משתתפים במטבע שלא בהכרח מכירים זה את זה או שיש להם רקע משותף כלשהו.

ההיסטוריה של הריפל

הריפל הוא המטבע הקריפטוגראפי עם שווי השוק השלישי בגודלו לאחר הביטקוין ואת'יריUם והוא עומד נכון להיום על כ-18.5 מיליארד דולר כשכל מטבע נסחר בשווי של בערך חצי דולר. בניגוד לביטקוין המתמקד בעיקר באחסנה ובהעברות כספים ואת'ריום המתמקד בחוזים קיימים (ניתן לקרוא על האת'ריום כאן), הריפל מתמקד בהצעת פתרונות למערכות תשלום.

כמו כן, הריפל הוא למעשה מטבע מרוכז שבעליו מוכרים. אסימוני ה-XRP פועלים תחת חברת ריפל, שהיא חברה פרטית. הריפל הוקם בשנת 2004 על ידי ריאן פוגר. המטרה העיקרית בהקמת הריפל היתה ליצור מערכת מוניטארית מבוזרת אשר תאפשר תשלום מאובטח בין חברי הקהילה שלו. בשנת 2012 הוקמה חברת OpenCoin על ידי כריס לארסן וג'ד מקלאב והיא פיתחה את הפרוטוקול הקרוי XRTP ואת המטבע XRP, הרי הוא הריפל.

ריפל חתמה במשך השנים על הסכמי שיתוף פעולה מבטיחים וגדולים עם מספר גופים מרכזים ובינהם גוגל ופנטרה ועם שורה ארוכה של גופים פיננסיים מובילים בינהם UBS ואמריקן אקספרס.

אז מה זה בעצם ריפל?

הריפל הוא פרוטוקול. כלומר, הוא אוסף של כללים המגדירים בקשת וקבלת נתונים במערכת. הכללים האלו מגדירים את ייצוג המידע, האימות שלו, תיקון שגיאות וכו'. הפרוטוקול של ריפל מבוסס על טכנולוגיית P2P ומטרתו היא להיות  תשתית נייטראלית לעסקאות. בריפל אפשר לבצע מסחר בכל דבר שהוא בעל ערך כולל מטבעות רגילים, מטבעות קריפטו וסחורות. הפרוטוקול של ריפל מחשב בכל זמן נתון את שער החליפין הזול ביותר עבור המשתמש.

קרה לכם פעם שנסעתם לחו"ל והתברר לכם שלא כדאי להמיר ישירות את השקלים שלכם למטבע של מדינת היעד אלא קודם להמיר ליורו וז להמיר למטבע המקומי? לא? לא חשוב. תדעו שזה יכול לקרות. מה שהריפל עושה זה פשוט לבדוק מהי הדרךך הכי יעילה למשתמש לבצע עיסקה ולבצע אותה עבורו בתוך שניות. התכונה הזאת של הריפל הופכת אותו לכלי חשוב לחברות פיננסיות ובנקים אשר יוכלו לשלב את הריפל בתוך המערכות שלהם ובכך יוזילו עבור לקוחותיהן ועצמם את המסחר.

המטבע של ריפל

המטבע של ריפל. ה-XRP הוא מטבע המשמש כנכך ביניים ומתווך בעצם בין המטבעות השונים ובין הפרוטוקול של ריפל. היתרוןן הגדולל של הריפל הוא שזמן העיסקה בו קצר הרבה יותר ממטבעות אחרים, כ-4 שניות לעומת 15-20 שניות באת'ריום וכשעה בביטקויין. הפרוטוקול לשל ריפל גם מאפשר לבצע הרבה יותר עסקאות בשניה, כ-1,500 לעומת כ-17 באת'ריום ו-5 בביטקויין.

 

את'ריום – פלטפורמת בלוקצ'יין המאפשרת יצירת חוזים חכמים

הקלה לסוחרי הקריפטו; הרשות לא תתעקש על חישוב FIFO במיסוי הרווחים

 

ICO  – מה זה? ואיך זה קשור לביטקוין?

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?