חדשות    

הרכבת עוד רחוקה, אבל אתר כבר יש: מינהל התכנון השיק את אתר המטרו

מעודכן ל-08/2023

פרויקט הרכבת התחתית, המטרו, שאמור לשחרר את גוש דן מהפקקים הבלתי נסבלים היה תקוע זמן רב במסדרונות הכנסת ולאחרונה אישרה הממשלה להמשיך באישור החוק הרלוונטי מהשלב שבו נעצר בממשלה הקודמת. כך או אחרת, עד שנראה את הרכב הזאת נוסעת בפועל יעברו, כך נראה, עוד שנים רבות, אבל כעת עשה מינהל התכנון עוד צעד קטן בכיוון כאשר השיק אתר אינטרנט שמרכז מידע נרחב על תכניות המטרו.

האתר נועד להנגיש לציבור את המידע התכנוני המקיף הקיים כבר היום, בצורה נגישה, ברורה וידידותית למשתמש. באתר מוצגות תכניות המטרו ולצידן תכניות משלימות למערכת המטרו – תכנית מתאר ארצית למרחבי המטרו (תמא/ 70) ולבינוי מעל הדיפו (תמא/ 70/ א), תכנית מתאר ארצית למרכזי תחבורה משולבים (תמא/ 65) ונוספות.

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית התחבורתית הגדול והמורכב ביותר שקודם אי פעם בישראל, עלותו מוערכת ב-150 מיליארד שקל. הפרויקט כולל מסילות תת קרקעיות באורך של כ-150 קילומטר ו-109 תחנות שישרתו את תושבי 24 רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן. תחנות המטרו יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לייעל את השימוש בקרקע ולשמור על השטחים הפתוחים תוך עיבוי וציפוף המרקם העירוני הקיים.

האתר ייחודי בכך שהוא מרכז במקום אחד את כלל המידע על תכניות המטרו וכן את התכניות המשלימות למערכת המטרו המקודמות כיום. המידע כולל הסברים קצרים על כל תכנית ועיקריה בליווי המחשות, תרשימים וסרטונים המדגימים את הנושאים השונים. כמו כן, האתר כולל מפות GIS אינטראקטיביות (כדוגמת "מפת מערכת המטרו ומרחב התחנות") המנגישה לציבור את המידע התכנוני בצורה נוחה וידידותית המאפשרת לראות את תחנות המטרו וכל התכניות המשלימות למערכת המטרו (תמא/ 70, תמא/ 70/ א ותמא/ 65) על גבי רקע של מידע ממפות ושכבות שונות ותצלומי אויר. בנוסף, כל אחד יוכל לבצע חיפוש לפי כתובת ולמצוא את תחנת המטרו העתידית הקרובה לביתו!

האתר כולל שמונה חלקים המציגים את פירוט הרקע לתכנון מערכת המטרו בישראל והחלטות הממשלה הרלוונטיות, הסבר והדגמה של התועלות הרבות של מערכת המטרו ופירוט התכנון הסטטוטורי של תכניות המטרו והתכניות המשלימות אותה המקודמות כיום.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון משיק מערכת דיגיטלית המנגישה את כלל המידע בתכנון מערכת המטרו במקום אחד. האתר החדש מציע כלים דיגיטליים המאפשרים מיפוי נגיש ושקוף הן לציבור הכללי והן לאנשי מקצועות התכנון. קידום פרויקט המטרו והתכניות למרחב מערכת המטרו נמצא בחזית עיסוקו של מינהל התכנון בהתאם לחשיבות מגמות התכנון העכשוויות לציפוף אורבני וייעול השימוש בקרקע המהווה משאב חסר וקידום מערכות להסעת המונים כפתרון תחבורתי מועדף לאוכלוסייה הגדלה בקצב אדיר בישראל".

האתר כולל 9 פרקים שונים, בכולם הסברים, תמונות ו/או סרטונים וקישורים לאתרים ומסמכים רלוונטיים:

רקע למערכת המטרו: נדבך המציג עבודת רקע מקיפה שנערכה ע"י משרדי ממשלה שונים ושהובילה למסקנה ולהחלטת ממשלה ייעודית לגבי הצורך לתכנן ולהקים מערכת מטרו במטרופולין גוש דן.

תועלות מערכת המטרו: נדבך המציג את מאפייני מערכת המטרו לעומת מערכות תחבורה ציבורית אחרות ויתרונותיה התחבורתיים, האורבניים, החברתיים והכלכליים.

מערכת המטרו המתוכננת: נדבך ובו כל תכניות המטרו המקודמות כיום בישראל, כולל קישור למסמכים הסטטוטוריים ולמפות גיאוגרפיות מעוגנות המאפשרות לראות את מיקום התוואי ותחנות המטרו. כמו כן, מוצגים הסברים, תרשימים והמחשה באמצעות סרטוני וידאו של טכנולוגיית ההקמה של מערכת המטרו, כולל חפירת התוואי והקמת תחנות הנוסעים בתת הקרקע.

מפת מערכת המטרו: כלי מיפוי אינטראקטיבי מתקדם המציג את כל תכניות המטרו והתכניות המשלימות למערכת המטרו במפה גיאוגרפית ובה רקעים שונים הניתנים להחלפה (למשל, מפת רחובות/תצלומי אוויר, מפת גושים וחלקות), ואפשרות לחיפוש לפי כתובת. שכבות המידע של התכניות כוללות מקרא של יעודי הקרקע העיקריים. המערכת מהווה כלי עזר בלבד שאינו סטטוטורי מסמכי התכניות הסטטוטוריות נמצאים באתר "מידע תכנוני" של מינהל התכנון אליהם ישנו קישור מנדבכים שונים באתר.

תמא/ 70 מרחבי תחנות המטרו: נדבך המציג את עיקרי התכנית הארצית למרחב תחנות המטרו (כיום מופקדת). בהסברים הרקע להכנת התמ"א, מתודולוגיה לקביעת מרחבי ההשפעה של תחנות המטרו המבוססת על סקר בינלאומי נרחב, עקרונות התכנון של פיתוח מוטה תחבורה ציבורית – TOD (Transit Oriented Development) והמחשת מרחבי התחנות ומרכיבי התכנית ע"ג מפה גיאוגרפית מעוגנת.

תמא 70/ א בינוי מעל הדיפו: נדבך המציג את עיקרי התכנית לבינוי מעל מתחמי הדיפו (שטח לתפעול ותחזוקה למטרו) של מערכת המטרו. מטרת התכנית לייעל את השימוש בקרקע באמצעות הקמת "קרקע מלאכותית מרחפת" מעל מתחמי הדיפו לשימושים עירוניים סחירים וציבוריים. בפרק זה הסבר על עקרונות התכנון ודוגמאות והמחשות של פרויקטים דומים מהארץ ומהעולם.

תמא/ 65 מתח"מים: הסברים על פרויקט שבעת מרכזי התחבורה המשולבים הראשיים לאורך קווי המטרו, אשר ייכללו בתכנית הביצוע הראשונית של משרד התחבורה: גלילות, סבידור, השלום, ההגנה, מע"ר בן צבי, יוספטל חולון וכפר גנים. בנוסף לעקרונות התכנית, בפרק הסברים והמחשות ממתח"מים בינלאומיים שונים.

תמ"א 60: תכנית משלימה לתכניות מפורטות לקווי מטרו שמטרתה לצמצם פגיעה במגרשים שיועדו בחלקם לשימושים שונים הנדרשים למערכת קווי המטרו. בנדבך הסבר על מטרות תמ"א 60 (מאושרת) והמחשות סכימטיות.

סרטון המטרו: סרטון הכולל תקציר הפעילות המקודמת כיום במינהל התכנון ובאגף המטרו – אגף ייעודי אשר הוקם במינהל התכנון בשנת 2019 בכדי לרכז ולקדם את כלל התכניות הקשורות למערכת המטרו בישראל.

מינהל התכנון רואה חשיבות רבה לשיתוף המשתמשים וקהלים שונים שימצאו באתר מקור מידע משמעותי ובכך יתרמו לשפר ולהעמיק הידע בו בכל עדכון ועדכון. האתר מאפשר פניה באמצעות מייל ייעודי לאגף תכנון מטרו.

האתר הוקם במינהל התכנון בשיתוף פעולה בין אגף בכיר לתכנון מטרו ואגף ממ"ג (GIS) באגף בכיר לתכנון אסטרטגי. החומרים המוצגים בו באדיבות צוותי התכנון השונים של מינהל התכנון, משרד התחבורה והחברה הממשלתית נת"ע.

האתר יתעדכן מעת לעת, על מנת לשקף עדכונים לצד התקדמות התכניות השונות ולהוסיף מידע רלוונטי. העדכונים בעתיד יאפשרו פלטפורמה פעילה והעלאת שכבות מידע עדכניות של תכניות בשלבים סטטוטוריים שונים.