משפט    

השכן מרעיש והמשטרה לא מגיבה? במקרים מסוימים אתם יכולים לפתוח נגדו בהליך פלילי

מעודכן ל-08/2019

יש כמה רעשים ובעיקר שעות שבהן מרעישים הנחשבים עבירה פלילית לכל דבר. תוכלו לקרוא כאן: רעש בסביבת מגורים – מה אומר החוק. אם המשטרה או המדינה החליטו לוותר על אישום זה לא נגמר פה, ותוכלו במקרים מסוימים  לתבוע בתביעה פלילית את גורם הרעש.

איך מתחילים:  תחילה יש לפנות לרכז פניות הציבור במחוז של משרד להגנת הסביבה. בשלב ראשון  נשלחת הודעה לשר להגנת הסביבה ובה הודעה ע לכוונה לפתוח במשפט פלילי. במקרה שעברו 60 יום והיועץ המשפטי לא פתח בהליך, אפשר להתחיל בהליך הפלילי. ייתכן שבית המשפט יחייב אתכם לגייס עורך דין לתביעה. אם יוכח כי נעשתה עבירה, בית המשפט רשאי לפסוק את העונשים הקבועים בחוק.

תביעה אזרחית מגישים לבית משפט השלום בגין עילות כמו העתקת מגורים בעקבות הרעש, אובדן שמיעה ועוגמת נפש. בתביעה זו אפשר לקבל צו זמני או קבוע להפסקת הרעש. בתביעה זו אפשר לקבל פיצויים על נזקים ועל עוגמת נפש, כאמור.

ניתן להגיש קובלנה פלילית גם נגד מזהמים אם הם יוצרים זיהום אוויר או ריחות חזקים.

הליך קובלנה פלילית

קובלנה פלילית (או קובלנה פרטית) היא אישום פלילי, שבו המאשים הוא אדם פרטי, בניגוד לאישום פלילי רגיל, שבו המאשימה היא המדינה. מטרת הקובלנה היא להעמיד את הנאשם לדין, ולהביא להענשתו על פי הדין הפלילי,  בניגוד לתביעה אזרחית שמטרתה להעניק פיצוי אזרחי לתובע.

עבירות שעליהן ניתן להגיש קובלנה פלילית הן עבירות בהן עניין הציבור קטן יחסית בעוד שיש להן עניין רב יותר ליחיד. דוגמאות לעבירות המאפשרות הגשת קובלנה פלילית הן עבירות על חוק איסור לשון הרע, פגיעה בצנעת הפרט או גרימת מטרדים כגון כאמור רעש.

עם הגשת קובלנה פלילית לבית המשפט, ניתנת לתביעה הכללית אורכה בת 15 יום להודיע אם היא מעוניינת להחליף את הקובל ולנהל את ההליך המשפטי במקומו. אם ביקשה התביעה לתפוס את מקומו של הקובל, תוחלף הקובלנה בכתב אישום. אם לא הודיעה התביעה על רצונה כאמור, יתפקד הקובל בדומה לתובע מטעם המדינה בכל דבר ועניין. לא ניתן להגיש קובלנה פלילית נגד קטין.

רעש בסביבת מגורים – מה אומר החוק