מדריכי השקעות    

השקעה בנאמנות עיוורת – Trust Blind

מעודכן ל-03/2018

 

השקעה בנאמנות עיוורת –  Trust Blind

השקעה בנאמנות עיוורת היא מצב שבו בעל ההון מסמיך באופן מוחלט את מנהל התיקים להשקיע את כספו. המצבים האלו נוצרים כאשר קיים אמון מוחלט בין המשקיע עצמו ובין מנהל התיקים או/ ו כאשר המשקיע, מסיבות שונות, אינו יכול להשקיע בעצמו בשוק ההון – לדוגמה, אם יש לו מידע פנים, אם הוא בתפקיד בכיר, פוליטיקאי בכיר, עם השלכות והשפעות על שוק ההון ועוד.

במצב של נאמנות עיוורת, נעלם בעצם ניגוד העניינים שהיה בין החלטות וביצועי האדם לבין תיק ההשקעות שלו. הוא כבר לא יקבל החלטה בגלל תיק ההשקעות שלו; הוא לא יחליט שלא לצאת למלחמה בגלל שהמניות בבורסה ירדו, והוא לא יחליט לחתום על שלום כדי שהמניות יעלו. הוא פשוט לא יודע מה יש לו בתיק ההשקעות – זו נאמנות עיוורת, הוא עיוור לחלוטין בסוגי ההשקעות בתיק שלו.

בפועל, במקרים רבים, אותו אדם, מפקיד את כל נכסיו בידיו של נאמן, שאחראי למצוא גורם מקצועי שישקיע את כספו של האיש. אותו גורם יעשה  זאת בצורה הגונה והוגנת, ואינו רשאי לקבל הוראות, לרבות הוראות קנייה ומכירה מאותו אדם. כן, אפשר כבר בתחילת הנדרך, לקבוע עקרונות כלליים, לניהול תיק ההשקעות.

נאמנות עיוורת אינה רק במצב של ניהול השקעות. זה יכול להיות גם במצב שלאותו אדם יש נדל"ן והוא בתפקידו עשוי להשפיע על מחירי הנדל"ן באזור המסוים הזה. מה עושים אז?  במקרים כאלו, מעביר אותו אדם את רשימת נכסיו ובעזרת הייעוץ המשפטי נקבע אם הוא יכול לעסוק בסוגיה או לא.  במקרים אחרים, מעבירים את הנכסים לנאמנות עיוורת, אבל זה פחות מקובל.

בפועל, כשמדברים על נאמנות עיוורת מתכוונים לרוב על ניהול כספים בנאמנות עיוורת.