קריירה    

השתתפתם ביום מיון כמועמדים לעבודה? אתם זכאים לקבל את התוצאות!

מעודכן ל-01/2020

הרשות להגנת הפרטיות מבהירה: יש להעביר את תוצאות המבדקים למועמדים ולספק להם הסבר בדבר סיבת אי התאמתם לתפקיד – אם לא התקבלו אליו

מועמדים רבים המבקשים להתקבל למשרה מסוימת, מופנים על ידי החברה לימי מיון מטעמה, כדי לבדוק את התאמתם אליה. במהלך יום המיון משתתפים המועמדים במגוון פעילויות, ובהן הצגה עצמית, דינמיקה קבוצתית, מבחני אינטליגנציה ומשימות קצובות בזמן. הפעילויות שכולל יום המיון עשויות לארוך כמה שעות ולעתים יום עבודה מלא כמעט, כשבסופו מתקבלת תשובה חיובית או שלילית. בעבר המועמדים שהשקיעו מזמנם להגעה ולהשתתפות ביום המיון לא יכלו לקבל שום משוב שהוא לגבי סיבת אי התאמתם לתפקיד.

אולם לפני שנים אחדות הוציא משרד המשפטים הנחיה שלפיה מועמד לתפקיד, אשר לדרישת מעסיק השתתף ביום מיון אצל המעסיק או בחברת השמה וגיוס עובדים, יהיה זכאי לקבל את תוצאות יום המיון בלא תשלום, וכן יהיה רשאי לבקש שתוצאות יום המיון יימחקו, אם רצונו בכך. הנחיה זו מתבססת על חוק הגנת המידע, המאפשר לאדם להיחשף למידע הנוגע אליו והשמור במאגר מידע וחוק הפרטיות.

"אין בחירה חופשית"

משרד המשפטים נימק את התקנה בכך שמועמדים לתפקיד משתתפים בימי מיון לדרישת מעסיק פוטנציאלי ללא בחירה חופשית אמתית. מאחורי משרד המשפטים מניח כי מעמדו של המועמד לתפקיד הינו נמוך ביחס למעמד המעסיק, עובדה הגוזלת ממנו את ההסכמה החופשית להשתתף ביום מיון. בנוסף, מבדיקה שנערכה במכוני מיון עובדים, נמצא כי במידע הרב שנאסף על אודות המועמד לתפקיד, והחוסה תחת חוק הגנת הפרטיות, לעיתים נעשה שימוש לא חוקי, על ידי מסירתו למעסיקים נוספים, שלא בהסכמת המועמד.

השימוש במידע – לצרכי המעסיק בלבד

הנחיית משרד המשפטים מתבססת על כך שמכוני הגיוס וההשמה עורכים את יום המיון לבקשת המעסיק ועל כן המידע שברשותם הוא מידע המוחזק על ידם, אך המעסיק הוא בעליו. משכך, אין מכוני הגיוס רשאים לעשות במידע שאספו אודות מועמדים כבשלהם, והשימוש במידע אודות המועמד יעשה לצרכי המעסיק בלבד.

על מנת שתיווצר מערכת התקשרות נפרדת בין המועמד לבין מכון ההשמה, שתאפשר למכון ההשמה להשתמש במידע על המועמד לצרכיה, יש צורך בקבלת הסכמה מפורשת של המועמד. הסכמה זו אמורה להיות נפרדת מהסכמת המועמד כלפי המעסיק להשתתף ביום המיון, אף אם המועמד נתן הסכמתו למעסיק להתיר למכון ההשמה לעשות שימוש במידע לצרכיה.

יתרה מכך, את ההסכמה הספציפית של המועמד, שתינתן למכון הגיוס לעשות במידע לצרכיה, על מכון ההשמה לבקש מהמועמד רק לאחר שנדחה על ידי המעסיק ששלח את המועמד למבדקי הגיוס. וזאת כדי להבטיח כי המועמד יקבל את ההחלטה באופן חופשי.

זכות המועמד לדעת – עיון בתוצאות המבדקים

ההנחיה המאפשרת למועמד לעבודה לעיין בתוצאות מבדקי יום המיון שנערך לו ניתנה על ידי משרד המשפטים בהסתמכו על חוק הגנת הפרטיות. הזכות לעיון בתוצאות מבדקי המיון מטרתה גם ביקורת על מהימנותם. בתום השימוש שהותר לעשייה בתוצאות מבדקי יום המיון, יימחקו הנתונים שנאספו על המועמד.

ואולם, מכוני ההשמה והמיון טוענים מצדם כי חשיפת תוצאות מבדקי המיון למועמדים תפגע באיכות המבדקים הנערכים להם, שכן הבודקים יחושו פחות חופשיים לבטא את דעתם האותנטית על המועמד, מחשש שהמידע הרגיש יגיע לידיו – הדבר נכון בעיקר לגבי המבדקים הפסיכולוגיים.

מבחני קבלה לעבודה – כל מה שצריך לדעת

המלצות לראיון עבודה – הן תמיד עוזרות לכם?