חדשות    

התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ההגבלות על המשכנתאות יעלו את מחירי הדיור"

אתר בנייה
מעודכן ל-06/2021

על רקע הניסיון של בנק ישראל להוריד את הביקושים לדיור ולהרחיק משקיעים באמצעות הגבלת משכנתה לדירה קיימת, שיגר נשיא ההתאחדות ראול סרוגו, מכתב תגובה לנגיד בנק ישראל ובו כתב: "המהלך שגוי ויביא לתוצאה הפוכה"

על רקע הניסיון של בנק ישראל להורדת הביקוש לדיור והרחקת המשקיעים באמצעות הגבלת משכנתא לדירה קיימת, שיגר נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו מכתב תגובה לנגיד בנק ישראל ובו הסביר כי המהלך שגוי ויביא לתוצאה הפוכה בה ימשיכו מחירי הדיור לעלות בצורה דרסטית.

לנוכח העלייה המשמעותית במחירי הדיור בשנה האחרונה, פורסמה לאחרונה טיוטה של כלכלני בנק ישראל, ממנה הובן כי במטרה ״לצנן״ את שוק הדיור, אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל יוזם הגבלות שנועדו לאסור על נוטלי משכנתאות לקבל הלוואה נוספת בשעבוד נכס קיים ברשותם לצורך מימון דירה חדשה.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, המתעסקת תדיר בנושא מחירי הדיור והמשבר בענף הבנייה והתשתיות, נשלח מכתב בהול לנגיד הראשי פרופ' אמיר ירון, ובו הוסבר כי מדובר בצעד שגוי שיוביל לתוצאה הפוכה ובה מחירי הדיור יעלו עוד יותר.

במכתב הוסבר כי כפי שנאמר פעמים רבות על ידי ההתאחדות וכלכלנים בכירים, טיפול בצד הביקוש (כדוגמת הצעד שבו נקט בנק ישראל),לא יועיל כדי "לצנן" את עליית מחירי הדיור, אלא אף להיפך – יוביל לליבוי עליית מחירי הדיור, כפי שנאמר על תוכניות הממשלה השונות שניסו אף הן לצנן את צד הביקוש ולא להגדיל את ההיצע.

בהתאחדות הקבלנים מסבירים: "משבר הדיור המביא עמו עליות מחירים נובע מהיעדר היצע שמקורו באי שיווק קרקעות מדינה בכמות הנדרשת, בחוסר עידוד בעלי קרקעות פרטיות למכור אותן לבנייה, עקב חוסר ודאות בנוגע להמשך תמ"א 38 שמספקת כחמישית מכלל הדירות הנבנות כל שנה; מהיעדר עובדים זרים המבצעים את עבודות הליבה בבניית דירות, מעודף רגולציה הגורמת להתארכות תהליכי התכנון, הרישוי, הביצוע והגמר ועוד.

לפיכך, לטענתם,  הצעד שבו נקט בנק ישראל יתרום לעליית מחירי הדיור. ככל שמשקיעי הנדל"ן יצאו מהשוק, ייפגע היצע הדירות להשכרה ובהיעדר חלופות השכרה, ייפנו השוכרים הפוטנציאלים לשוק הראשוני, כלומר שוק הקנייה, מה שבוודאי יגביר את הלחץ לעליית המחירים במשק ולהרחקה של זוגות צעירים מדירה, גם בשכירות.

כפי שאמרה התאחדות הקבלנים פעמים רבות, וכן בכנס האחרון באילת לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין ולשרת הפנים איילת שקד, המענה לצינון השוק הינו בפעילות ממשלתית רצופה ושיטתית שמביאה להרחבת היצע הדירות, ולא בפתרונות נקודתיים העוסקים בצד הביקוש בלבד. יצירת ביקוש כבוש מוביל תמיד להתפרצות ביקושים באופן חסר רסן ויביא לעליית מחירים גבוהה יותר. "לצערנו, עליות המחירים החדות שאנו רואים כיום נובעת מצעדי ממשלות העבר שהתעקשו לטפל בצד הביקוש במקום בצד ההיצע", כתב סרוגו.

לבסוף נכתב כי ההתאחדות רואה במשבר בענף הבנייה ותשתיות משימה לאומית כוללת, הדורשת פתרון הוליסטי ותכנון מקיף על ידי כל גורמי הכלכלה והממשל, וכי היא תשמח להיפגש עם נציגי בנק ישראל על מנת להציג בפניהם בהרחבה את הצעותיהם לטיפול במשבר.

נשיא התאחדות בוני הארץ: " על הממשלה להתעשת ולפעול בצורה רצינית מול ראשי ערים"