חדשות    

התחדשות במרכז לוד- הופקדה תוכנית להקמת 1695 יחידות דיור ו-47 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר

כיכר התחנה החדשה. הדמיה:דרמן ורבקל אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית במתחם כיכר התחנה בלוד("כיכר קומנדו"). שטח התוכנית 75 דונם והיא ממוקמת במרכז העיר בסמוך לבית העירייה, במתחם הרחובות דוד המלך מדרום, רבי טרפון מצפון, הנשיא ממזרח ואלי כהן ממערב.

התוכנית כוללת 1,695 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים של 10-25 קומות, משולבים במסחר, תעסוקה ומבני ציבור. כיום מצויים במתחם 246 יחידות דיור במבנים של עד 4 קומות במצב תחזוקתי ירוד.

בשל הקרבה לתחנת מטרו המתוכננת ממזרח לשדרות ירושלים, התוכנית כוללת בינוי אינטנסיבי מסביב התחנה, בהתאם למדיניות מינהל התכנון למרחב תחנות המטרו. סה"כ מוצעים בתוכנית 47,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בהם מגדל תעסוקה בן 35 קומות ו-13,500 מ"ר עבור מבני ציבור. בהחלטתה קבעה הוועדה כי בחלק מהמבנים תותר המרת עד 8,000 מ"ר ממגורים או תעסוקה לטובת תיירות.

התוכנית מאפשרת פיתוח מרכז העיר וחיבורו לפרויקטים נוספים באזור העיר העתיקה ובמערב העיר ותחנת הרכבת. התוכנית שמה דגש על פיתוח מרחב איכותי המוטה הולכי רגל, ובכלל זה הקמת דרכים חדשות, כ-8 דונם של שטחים פתוחים וכיכר עירונית על שטח של 4 דונם, תוך יצירת רשת של רחובות חדשים המתחברים למערך הרחובות העירוני הקיים. בנוסף, התוכנית קובעת שימור של מבנים היסטוריים, בהם מבנה תחנת הרכבת מהתקופה העות'מנית המתחבר לציר המסילה ההיסטורי שיהיה ציר ירוק.

מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן הדגיש את החשיבות העירונית של התוכנית במרכז העיר לוד ואת תרומתה הצפויה לרווחת האוכלוסייה בפרויקט בפרט ולתושבי העיר לוד בכלל. התוכנית מנצלת את מיקומה בסמיכות לתחנת מטרו מתוכננת ומציעה העצמת זכויות הבניה לתעסוקה ומסחר וכן שמה דגש על הולכי הרגל באמצעות שבילים ירוקים ושטחים פתוחים.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "העיר לוד מהמובילות בתחום ההתחדשות העירונית ומתוקצבת ע"י הרשות בכ-20 מליון שקלים וזאת הודות לפועלו ונחישותו של ראש העיר יאיר רביבו שעובד עם הרשות בשיתוף פעולה מלא. אישור תוכנית "כיכר התחנה" מהווה בשורה של ממש לעיר לוד ולתושביה בחיבור בין העיר העתיקה המתחדשת לבין הפרויקטים המבוצעים במערב העיר תוך שימור על ציר המסילה ההיסטורי כציר ירוק, אשר תבטיח עתיד טוב יותר לעיר לוד".

התוכנית קודמה על ידי כלכלית לוד בעבור עיריית לוד והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ותוכננה על ידי משרד דרמן ורבקל אדריכלות.

בדרך להפוך לעיר: אושרה תוכנית מתאר לאִעבלין הכוללת בניית 3,500 דירות

אושרה להפקדה תוכנית מתאר כוללנית להכפלת האוכלוסייה ביישובים סחנין ועראבה

קריסת קבלן אינה כוח עליון