חדשות    

התחלות הבנייה ברבעון השני ירדו ב-26% ל-8.8 אלף דירות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מעדכנת כי התחלות הבנייה ברבעון השני של 2013 ירדו דרמטית לעומת הרבעון הקודם ב-26% ל-8.8 אלף דירות; ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת מדובר בירידה של קרוב ל-20%.

מדובר על נתון נמוך במיוחד שעלול להתבטא במחסור בדירות גמורות ברבעונים הבאים ובשנים הבאות. בינתיים, זה לא מורגש בדירות הגמורות. נתוני הדירות שבנייתם הסתיימה עלו לשיא של חמש שנים וברבעון השני הסתיימה בניית 11 אלף דירות, הרבה יותר מהרבעונים הקודמים ומהממוצע בשנים האחרונות.

אחד ההסברים לירידה בהתחלות בנייה הוא מחסור בידיים עובדות, לצד תהליכים בירוקרטים ארוכים. "מספר הדירות המצויות בבנייה פעילה הגיע בשנת 2013 לשיא של 16 שנים ועמד בסוף הרבעון השני על כ-87.3 אלף דירות", אומרים במשרד השיכון,  "ולמרות זאת בולט המחסור בידיים עובדות בענף שמהווה חסם להמשך הגדלת התחלות הבנייה. התחלות הבנייה משקפות את היקף פעילות הרשויות המקומיות בהוצאת היתרי בנייה. הירידה והעיכובים בקבלת היתרים גורמת יחד עם המחסור בידיים עובדות בענף, לירידה בהתחלות הבנייה. כדי להגדיל את התחלות הבנייה, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל יפעלו להגברת קצב שיווקי הקרקעות למגורים ועל הרשויות המקומיות להיערך לכך. זאת, לצד פעילות להשלמת המהלכים להגדלת מספר הידיים העובדות וטיפול בחסמים נוספים כמו בעיית האשראי לשוק הנדל"ן".

המספרים המפורטים לעיל קשורים קשר ישיר למצב שוק הדירות, הן מבטאים את ההיצע – כמות הדירות למכירה שיש בשוק, כמות השירות שנוספת לשוק. אבל, נתון לא פחות חשוב שמשפיע על המחירים בשוק הוא הביקוש לדירות, וכאן צריך לזכור שיש ביקוש קבוע שנתי של מעל 40 אלף דירות לאור הגידול הטבעי, ובאם התחלות הבניה יורדות מתחת לקצב הזה, זה עשוי להתבטא במחסור בדירות. כמו כן, חשוב להזכיר שהביקוש לדירות קשור בקשר ישיר לריבית על המשכנתאות וזו נמצאת בשפל שגורם לרוכשים פוטנציאלים לרדת מהגדר ולנצל את הריבית הנמוכה בכדי לרכוש דירה.