זינוק בניסיונות הונאה של לקוחות ממוצא רוסי; איגוד הבנקים משיק קמפיין להגברת המודעות
חדשות    

זינוק בניסיונות הונאה של לקוחות ממוצא רוסי; איגוד הבנקים משיק קמפיין להגברת המודעות

צילום : Shutterstock

בישראל נופלים מדי יום אלפי קורבנות לנוכלי הונאות פיננסיות וסייבר. התחושה היא שכמעט כל יום מגיעה בטלפון או במייל הודעה שבה מתחזים הפונים לבנק ומנסים לגנוב את פרטינו האישיים.

במערכת הבנקאית ובאיגוד הבנקים, הנלחמים בתופעה, מפרסמים היום כי מגמת ניסיונות ההונאה צוברת תאוצה, וכי ניסיונות ההונאה על אוכלוסיית יוצאי חבר העמים גדלה ב-200% בשנה האחרונה.

בעקבות כך, משיק איגוד הבנקים קמפיין המשך להעלאת המודעות מפני הונאות ואיומי סייבר, בו הוא קורא לגילוי ערנות בכל הקשור לתופעות אלה, לרבות התחזות ברשת ובטלפון וגניבת פרטים, במטרה להפחית את חשיפת האוכלוסייה לאירועים אלה. הקמפיין יעלה תחת הסלוגן: ״בנק, זה לא!״. באיגוד מבקשים לחדד כי הודעות מהסוג הזה אינן מגיעות מבנקים וכי הבנק לעולם לא יבקש מלקוחותיו פרטים חסויים.

הפעם יתמקד הקמפיין  בהעלאת המודעות להונאות פיננסיות נגד ציבור הלקוחות דוברי הרוסית בפרט והאוכלוסייה המבוגרת בכלל. בבנקים ובמשטרה מזהים בחודשים האחרונים עלייה משמעותית בהיקף ההונאות שמבוצעות נגד עולים חדשים. כמו כן ניכרת מגמה של שכלול אמצעי התקיפה נגד לקוחות אלה, בעיקר המבוגרים שלהם דבר שמחייב העלאת המודעות. בבנקים ובמשטרה מזהים גידול במקרי ההתחזות מצד התוקפים לנציגי בנקים ונציגי משטרה. התוקפים פונים לרוב בשפה הרוסית (דבר שאינו מקבול בבנקים) ומעודדים בשיטות מתוחכמות את הציבור למשוך כספים מחשבונותיהם ולהעבירם אל חשבונות בחו"ל .

במסגרת הקמפיין, הקים איגוד הבנקים עבור הלקוחות אתר ובו כל מה שצריך לדעת על הונאות והכלים שיעזרו להם להימנע מליפול לאירועי רשת. הקמפיין מפנה את הלקוחות לאתר, בו ניתן ללמוד מהם הכללים למניעת אירועי רשת. בין השאר, מסב האיגוד את תשומת הלב לסימנים מחשידים של הונאה ברשת ובטלפון, בהם קיימים, בין השאר, אלמנטים של הלחצה בזמן, שגיאות כתיב וניסוח קלוקל, פנייה שאינה אישית, שפה זרה, קישור (לינק) לא מוכר.

להלן אירועים המוגדרים כחשודים בהונאה:

  • מתקשרים או שולחים לך מייל בו מבקשים את הסיסמה לחשבון הבנק שלך – בנק זה לא!
  • מבקשים ממך לסמס או לשלוח מייל ובו פרטים אישיים או פרטי חשבון בנק – זה לא הבנק! כנל
  • שולחים לך קישור ב-SMS או במייל לאתר המבקש ממך פרטי ההתחברות לחשבון – זה לא הבנק!
  • מציעים לך שירותי בנק באמצעות אפליקציות שלא מופיעות בחנות האפליקציות הרשמית – זה לא הבנק!
  • מתקשרים או שולחים הודעה שמתריעה שחשבונך שעומד להיחסם ונדרשת התערבותך – זה לא הבנק!
  • מתקשרים או שולחים הודעה ובה מבקשים למסור את הקוד החד-פעמי שנשלח אליך בSMS – זה לא הבנק!
  • ביקשו מכם למשוך כסף מחשבונכם ולהפקידו לחשבון אחר? זה לא הבנק!
  • מדברים אתך ברוסית? נציגי הבנק ומשטרת ישראל מדברים גם עברית. בקש מהם לדבר עברית!

מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אומר כי מגמת ההונאה נמצאת במגמת עלייה מדאיגה: ״בתקופה האחרונה אנו עדים למקרי הונאה רבים כנגד לקוחות הבנקים. במקרים רבים הנוכלים פונים ללקוחות רבים באמצעות שיחת טלפון, ומתחזים לעובדי בנק ואף לנציגי משטרה בכדי לגנוב את פרטי ההזדהות לחשבונות הבנק או להעביר כספים לחו"ל. הבנקים מתמודדים עם ניסיונות ההונאה האלה וביחד עם המשטרה משפרים את יכולות ההגנה שלהם. אבל חובתנו היא להעצים את המודעות לניסיונות ההונאה, ובעיקר את המודעות של אוכלוסיות יותר פגיעות ביניהן האזרחים הוותיקים והלקוחות דוברי השפה רוסית כדי להפחית ככל הניתן את חשיפתן לאירועים אלה, ואת הנזקים הנוצרים מהם. המערכת הבנקאית, ביחד עם הפיקוח על הבנקים והמשרד לשוויון חברתי, רואה חשיבות עליונה בהגנה על אוכלוסיות הגיל השלישי ועולים חדשים בגיל השלישי כי אלה אוכלוסיות הזקוקות להגנה יותר מכולם. לכן מטרות הקמפיין הן שתיים: גם להעצים את המודעות לנזקים וגם לתת לציבור כלים כדי להימנע מליפול למלכודות".