זכויות עובדים    

זכויות וחובות העובדים בחג

pixabay
מעודכן ל-04/2019

מי זכאי לתשלום על דמי החג וכמה, האם אתם חייבים לצאת לחופש,  מה הדין לגבי חול המועד עוד

לקראת הפסח רצוי לדעת מי זכאי לימי חופש,  מי זכאי לתשום בחג והאם אפשר לכפות עליכם חופש

 

מי זכאי לתשלום על דמי החג

לפי צו הרחבה הסכם מסגרת-2000 החל על כלל העובדים והמעסיקים (למעט אלו שיש להם הסדרים עדיפים בהסכמים קיבוציים ומקומות שהוחרגו), עובדים שעתיים או יומיים שהיו אמורים לעבוד ביום החג, השלימו ותק של שלושה חודשי עבודה, ולא נעדרו מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני ויום אחרי) אלא בהסכמת המעסיק, זכאים לתשלום מלא ("דמי חגים") עבור תשעה ימי חג: יומיים בראש השנה, יום הכיפורים, יומיים בסוכות, יומיים בפסח, חג שבועות ויום העצמאות.

אך  עובדים חודשיים לא זכאים לתשלום נפרד על היעדרותם בימי חג. תשלום דמי חגים יהיה זהה לתשלום עבור יום עבודה רגיל. אם ימי החג יחולו בשבת או בשישי (במקום שבו עובדים 5 ימי עבודה בשבוע), לא יהיו זכאים העובדים לדמי חגים. עובדים יומיים או שעתיים, שביצעו עבודה בפועל בימי החג, לפי דרישת מעסיקם, יהיו זכאים לתשלום עבור אותו יום כיום עבודה בצירוף הגמול לעבודה בחגים כקבוע בדין, בלי לפגוע בזכאות לתשלום דמי חגים. זכאות זו ניתנת רק לעובד שלא בחר בעבודה בימי החג מרצונו כדי לקבל את התוספת על עבודה ביום שבתון..

העסקה בליל הסדר

, מ-1.1.2019 עובד רשאי לסרב לעבוד בחג בלי לציין את הסיבה, כל עוד הודיע על כך למעסיקו שלושה ימים לפחות מהיום שהתבקש לעבוד בחג.   למעט עובד המועסק במקומות עבודה מסוימים המפורטים בחוק, כגון: מפעלים או מוסדות המופקדים על ביטחון הציבור; בעבודה הקשורה בביטחון המדינה או בשמירה על בטיחותם ובריאותם של בני אדם; מקומות אירוח בבתי מלון; עבודה הקשורה בייצור חשמל והזרמתו. העסקה בחג, כמו גם בימי המנוחה השבועית, מחייבת פנייה לקבלת היתר ממשרד העבודה והרווחה, אלא אם מדובר בענף בו קיים היתר כללי ובהם בתי קפה, מסעדות, בתי מלון ושמירה.

תוספת שכר בחג

עבודה בחג מזכה בתשלום של 150% לפחות מהשכר של העובד. עובד המקבל שכר חודשי זכאי לתוספת של 50% מהשכר עבור השעות בהן עבד בחג. עובד שעתי יהיה זכאי לתשלום של 150% משכרו עבור כל שעה שעבד בחג. עובד שעתי המועסק בחג מתוך כורח ולא בחירה זכאי לתוספת של 150% לשכרו הרגיל, ובסך הכל תשלום של 250% מהשכר.

 

חול המועד

ימי  חול המועד הם ימי עבודה רגילים.אם כי יש נוהג בכמה מקומות עבודה רבים לעבוד ימים קצרים בחול המועד. עבודה בימים קצרים בחול המועד לא מחייבת בתשלום שכר מלא והמעסיק רשאי לנכות חצי יום חופשה על חשבון העובד. אלא אם כן קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה או נוהג המחייבים בתשלום מלא.מי שבוחר לצאת לחופשה במהלך חול המועד יחויב ביום חופשה מלא גם אם נהוג לעבוד חצאי ימים במקום עבודתו.

חופשה מרוכזת מצד המעסיק

המעסיק קובע את מועדי החופשה של עובדיו, ולכן הוא רשאי להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת בחול המועד על חשבון ימי החופשה שלהם.על חופשה מרוכזת בת 7 ימים או יותר על המעסיק להודיע לעובדים 14 יום מראש.

במקרה של חופשה קצרה יותר אין חובת הודעה מוקדמת. מעסיק לא רשאי להוציא את עובדיו בכפייה לחופשה על חשבונם, אם זו תכניס אותם ליתרת חופשה שלילית. במקרה כזה יש לאפשר לעובד לעבוד בימי החופשה המרוכזת או לשלם לו על אותם ימי חופ

 

מימונה

מימונה אינה יום חג ולכן מנוכה מימי החופשה

 

שי לחג

למרות הנוהג  אין הוראה כללית במשק המחייבת את המעסיקים לתת שי לחג לעובדיהם. עם זאת, יש ענפים שונים בהם חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה המחייבים מתן שי לחג.

שי לחג לפסח: מה וכמה מקבלים

ימי חופשה – כמה מגיע לכם?

עבודה ביום הבחירות – כמה משלמים