חדשות    

חברי הוועדה המוניטארית מנותקים משוק הדירות; רק העלאת ריבית תצליח למתן את עליית המחירים!

אתם חייבם לקרוא את החלק הזה מתוך פרוטוקול הוועדה המוניטרית, הוועדה שקובעת את גובה הריבית במשק. חברי הוועדה המכובדים – ד"ר קרנית פלוג – המשנה לנגיד הבנק, אשר במסגרת סמכותה כממלאת מקום הנגיד מכהנת כיו"ר הועדה המוניטארית; פרופ' ראובן גרונאו; בארי טאף – יועץ בכיר לנגיד לענייני מדיניות מוניטארית; פרופ' רפי מלניק; פרופ' אלכס צוקרמן, דנו בשוק הדירות ושוק המשכנתאות והנה הדיון והמסקנות.

"חברי הוועדה דנו בסיכונים הגלומים בהמשך ביצועי ה משכנתאות בהיקפים הגבוהים שנמשכו גם החודש. עם זאת חברי הוועדה ציינו את העדכון כלפי מטה של עליית מחירי הדירות בחודשים הקודמים וכן את שני הנתונים האחרונים – הנתון שהלמ"ס פרסמה לחודשים אפריל-מאי והנתון שלפניו – שהצביעו כל אחד על ירידה של 0.1%, וזאת לאחר 9 חודשים של עלייה רצופה. חברי  הוועדה העירו עם זאת כי קצב העלייה השנתי גבוה ומוקדם עדיין לקבוע שמדובר בשינוי מגמה.

"חברי הוועדה דנו בדילמה שעמדה במרכז ההחלטה החודש: מחד, החלשות היצוא ומגמת הייסוף של השקל קוראות להפחתת הריבית כדי לתמוך בפעילות. מאידך, המשך הגידול במשכנתאות ועליית מחירי הדירות, הגם שהנתונים האחרונים מצביעים על התמתנות בקצב עליית המחירים, תומכים בהשארת הריבית על כנה משיקולי יציבות.בהינתן הפחתת הריבית ב-0.5% לפני מספר חודשים, הצמצום בפערי הריביות בין ריבית בנק ישראל והריביות במשקים המערביים העיקריים, ההערכה שהפחתות הריבית בעולם מתקרבות למיצוי והפחתת ההקלה הכמותית בארה"ב הנראית באופק, החליטה הוועדה להותיר את הריבית החודש ללא שינוי. לאחר הדיון הצביעו חמשת חברי הוועדה המוניטארית על גובה ריבית בנק ישראל לחודש אוגוסט2013. כל חברי הוועדה תמכו בהותרת ריבית בנק ישראל ללא שינוי ברמה של 1.25%".

התחושה מהפרוטוקולים האלו וזו לא פעם ראשונה שהפרופסורים הנכבדים לא ממש רואים את המציאות, לא קוראים את שוק המשכנתאות ולא מבינים את שוק הדיור – נו, מספיק – תעלו כבר את הריבית! אחרת המחירים לא יירדו!