חדשות    

חוק המענקים לעסקים בגין תקופת האומיקרון אושר לקריאה שנייה ושלישית

תמונה:PIXABAY

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה  לקריאה שנייה ושלישית את חוק המענקים לעסקים בגין תקופת האומיקרון. המענק, שמגיע בעקבות גל האומיקרון שהביא לתחלואה גבוהה שגרמה להיקף רחב של ימי מחלה ובידוד במשק, נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון שקל, שנפגעו בחודשים ינואר–פברואר 2021 לעומת ינואר–פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור עסקיהם, והוא מגיע בצורה של מענק יחיד.

לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה הרלוונטית, הוסכם לדרישת הוועדה על הורדת אחוז הפגיעה המזכה במענק, וזה יעמוד על 25% במקום 35% בנוסח החוק המקורי. עוד סוכם לדרישת הוועדה כי לעניין עסקים אלה, יעלה סכום המענקים ב-15% על הסכום שהוצע בנוסח החוק המקורי, כך יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 שקל עד 9,350 שקל לעסק, במקום 3,000 שקל ל-8,100 שקל בנוסח החוק המקורי. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזורים של העסק, בקבוצות של 50 אלף שקל.

לגבי עסקים עם מחזור שנתי של 300 אלף שקל עד 60 מיליון – המענק יחושב לפי גובה הפגיעה במחזור העסק, כאשר הזכאות הינה מפגיעה המתחילה ב-25% ירידה במחזור העסק בתקופה הרלוונטית לעומת תקופת הבסיס, במקום 35% בנוסח החוק המקורי כאשר ככל שאחוז הפגיעה גדל, כך גדל אחוז הפיצוי. המענק המרבי שאפשר יהיה להגיע אליו יהיה של 20 אחוז מהמחזור הדו חודשי בתקופת הבסיס, וסכום המענק המרבי יכול להגיע עד 600 אלף ולא יפחת מ-9,350 שקל, כאשר גם סכום המינימום הוגדל בעקבות עדכון הפיצוי לעסקים הקטנים, כאשר זה עמד בנוסח החוק המקורי על 8,600 שקל.

לדרישת הוועדה נקבע כי לגבי איחוד עוסקים יעמוד גובה המחזור המרבי לזכאות למענק על 150 מיליון שקל.

תתאפשר חלוקת דיבידנד

בנוסף, לדרישת הוועדה שונה התנאי לעניין עסקים שחילקו דיבידנד, כאשר בנוסח החוק המקורי כל חלוקת דיבידנד בשנים 2020-2021 פסלה זכאות של עסק מקבלת המענק, לאור הערות חברי הכנסת והעסקים כי ייתכן מאוד כי חלוקה כזו נעשתה על רקע רווחים שקדמו לקורונה ונצברו בשנת 2019, שונה נוסח החוק ונקבע כי תתאפשר חלוקת דיבידנד וזכאות תישלל רק ברגע דיבידנד שחולק בתקופה הזו גבוה מהרווחים הנצברים של החברה נכון לסוף 2019.

עוד נקבע כי עסק לא יהיה זכאי למענק במידה שמחזור העסקים שלו, בתוספת המענקים שקיבל בגין מגפת הקורונה בשנת 2021, הביאו אותו לגידול של 15% במחזור העסקאות ב-2021 לעומת מחזור הבסיס שלו, זאת בניגוד לגידול של 10% בלבד בנוסח החוק המקורי, כאשר השינוי הוכנס לדרישת הוועדה.

בנוסף בנוסח המקורי צוין כי עסקים שדיווחו מחזור עסקי 0 במשך 3 חודשים – אוקטובר, נובמבר, דצמבר 2021 לא היו זכאים למענק, לדרישת הוועדה שופר המתווה כך שרק עסקים שדיווחו 4 חודשים מחזור 0, מחודש ספטמבר לא יהיו זכאים, כאשר תתאפשר זכאותם אם דיווחו מחזור מעל 0 בחודשים מרץ-אפריל 2022.

עוד נקבע לדרישת הוועדה כי לטובת משרתי מילואים או אישה בחופשת לידה שלא עבדו בגין כך 7 ימים בחודש בתקופת הבסיס, לא ייכללו חודשים אלה בחישוב תקופת הבסיס.

לטובת עסקים חדשים נקבע כי לחישוב מחזור הבסיס של עסקים שנפתחו במהלך שנת 2019, יתווספו החודשים ינואר-פברואר 2020. עבור עסקים שנפתחו בשנת 2020, החודשים ינואר-פברואר 2021, לא ייחשבו למחזור הבסיס, נוכח כך שבתקופה זו חלה ירידה במחזורים בעקבות נגיף האומיקרון.

במהלך הדיון אמר ח"כ ינון אזולאי הודיע מטעם האופוזיציה: "החלטנו למשוך את כל ההסתייגויות והרביזיות, למעט מספר הסתייגויות בודדות שנציין מה הן. תרצו להרחיב את הזכאות לעסקים ולהכליל לפי בקשתנו גם עסקים עם מחזור של עד 80 מיליון שקל, תעשו את זה, נביא את ההסתייגות הזו להצבעה במליאה, יעבור יעבור, לא יעבור, לא יעבור, ידינו נקיות, נוכל לומר שעשינו את כל שיכולנו למען העסקים".

ח"כ אופיר כץ: "במהלך חודש היינו פה בדיונים, המאבק שניהלנו במשך מספר דיונים ופגישות הוא על מנת שכמה שיותר עסקים ועצמאים שנפגעו יהיה זכאים ויכנסו ויוכלו לקבל את המענק, והדבר השני שאלה שנפגעו יוכלו לקבל בהתאם לפגיעה שלהם. לצערנו החוק שהגיע לא ענה ל-2 דרישות אלה, לכן ניהלנו מאבק על מנת לקבל מה שמגיע לעצמאים. היו מספר נקודות עיקריות שאמרנו בכל זמן נתון שגם אם נקבל חלק מהם, נסיר את כל ההסתייגויות. לצערי זה לא קרה – להעלות את הסכום מ-60 מיליון ל-100 מיליון, כדי שיותר עצמאים יהיו זכאים לפיצוי. הבאנו עובדות שהגל הגיע מאמירה של רה"מ בנובמבר, שכבר אז החלה הפגיעה, לכן דרשנו שגם מי שנפגע בנובמבר דצמבר יקבל מענק, בנוסף לא נתנו לעצמאים להשוות בין שנים שונות, מה שמסיר אותם. ניהלנו את המאבק למען העסקים והעצמאים, חלקם ביקשו שנמשיך את המאבק, חלקם מאוד לחוצים לכסף ואני מבין אותם, דיברתי עם כל מי שפנה אלי. לצערי עד עכשיו לא קיבלנו את המענה לדרישות שלנו, יחד עם זאת אנחנו לא רוצים למשוך את זה, גם לבקשת רבים מהעצמאים שאנחנו כאן למענם, לכן החלטנו להסיר את יתרת ההסתייגויות, אנחנו מבינים שהאוצר לא ממשיך לתת שקל אחד להסתייגויות. אבל נביא חלק מהסתייגויות המהותיות, וננסה לשכנע במליאה שהדברים מוצדקים ונכונים, אני מקווה שנצליח לשכנע את חברי הכנסת, כדי להיטיב עם העסקים".

ח"כ עופר כסיף: "ניהלנו שעות של דיונים חשובים ורציניים, בשורה התחתונה אני חושב שההסתייגויות הן קריטיות, בלעדיהם הסיוע לעסקים הקטנים שנפגעו בצורה אנושה ביותר, לכן אני קורא לכולם לתמוך באותן הסתייגויות, בלעדיהם אין לעסקים הללו תקומה".

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר הודיע כי הוא מגיש רביזיה על כל החוק, על מנת לבחון את הסתייגויות האופוזיציה: "מודה לכל חברי הכנסת, ולבעלי העסקים שהגיעו לכאן. זה היה אחד הדיונים המעמיקים ביותר. הרציונל היה להביא את המענק המלא והמדויק ביותר. אני חושב שעשינו עבודה יסודית וטובה, על מנת שהחוק הזה יביא סוף סוף לעצמאים את מה שמגיע להם".