מוצרי מזון    

חמאת תנובה: האם ניתן להשיג אותה בפחות מהמחיר המפוקח?

(הכתבה פורסמה ב-12.6.2017)

זהו ה"לחם ובעיקר החמאה" של כל בית ישראלי, מוצר צריכה בסיסי ולא מותרות. ניתן להשתמש בו לפעולות שונות, לדוגמא מריחה, טיגון, תיבול ואפייה. למרות שצריכה מוגברת של חמאה אינה בריאה – חמאה בכמות מופרזת עלולה להביא לעליה ברמות ה"כולסטרול הרע" (LDL) בגוף, אנחנו מניחים שבסבירות גבוהה תרצו לרכוש חמאה בלפחות חלק מהקניות הבאות שלכם בסופר.

אבל כמה בכלל עולה לקנות חמאה? הדבר הראשון שצריך לענות עליו הוא איזה מותג בוחרים, והשני – היכן רוכשים אותו. יש כידוע הבדלים משמעותיים במחירי מוצרים בין רשתות שיווק וגם בין סניפים שונים של אותה רשת שיווק. כדי להקל עליכם ביצענו עבורכם את הבדיקה שתאפשר לכם לדעת היכן מומלץ לרכוש את אחד המותגים המובילים בתחום – חמאה של תנובה (200 גרם).

איך בדקנו?

את הבדיקה עשינו ב-12.6.2017 באמצעות מערכת SuperGet המספקת כלים להשוואת מחירי מוצרי מזון בסופרמרקטים וכלים לפיתוח. הבדיקה כללה את הרשתות שופרסל (על תתי הרשתות שלה), רמי לוי שיווק השקמה, קשת טעמים, פרש מרקט, סטופמרקט, מחסני להב, מחסני השוק, יוחננוף, טיב טעם, חצי חינם, ויקטורי ורשת AM:PM. את אילת הוצאנו מהסקירה בגלל הפטור ממע"מ.

מה מצאנו?

בניגוד למוצרים אחרים בהם טווח המחירים היה גדול מאד, במקרה של החמאה שבדקנו הטווח היה מצומצם מאד: החל מ-6.3 שקלים ועד ל-7.6 שקלים, כשכמעט כל המוצרים הם ברף העליון או קרובים מאד אליו. יש לציין שחמאה בגדול היא מפוקחת על פי הרשימה שמפרסת המועצה הישראלית לצרכנות: המוצר המפוקח הוא חמאת 100 גרם כאשר חמאת 200 גרם של תנובה מוגדרת כ"מוצר דומה" שצריך להיות מחושב על פי התמחור המפוקח. כדי להגיע למחיר המפוקח – המחיר המקסימלי האפשרי – מכפילים את המחיר המפוקח של חמאה 100 גרם כולל מע"מ (3.8 שקלים) בשניים, ומקבלים 7.6 שקלים. רשתות השיווק לא יכולות לגבות יותר מהמחיר הזה, אבל כמובן שהן יכולות למכור אותו בפחות. האם זה קורה? לפעמים, אבל לעיתים די רחוקות.

המוצר הנבדק היה זמין בסך הכל ב-615 סניפים. ברשת ויקטורי המחיר בסניפים היה 7.6 שקלים, כאשר בהזמנה באינטרנט משלמים 7.3 שקלים. בחצי חינם וביוחננוף הוא עמד על 7.6 שקלים בכל הסניפים, בעוד שבטיב טעם המחיר היה 7.6 שקלים בכל הסניפים למעט שני סניפים בהם המחיר היה 7.4 שקלים: סניף דיילי בהרצליה וסניף סירקין בגבעתיים.

בשלושת סניפי יש חסד בהם חמאת תנובה 200 גרם הייתה זמינה המחיר היה 7.2 שקלים,  וזה היה גם המחיר בסניפי יש בשכונה. במחסני השוק המחיר היה 7.5 שקלים בסניפים בודדים ו-7.6 שקלים ברוב הסניפים. במחסני להב ובפרש מרקט נצמדו אף הם למחיר 7.6 שקלים. בשני סניפים של סטופמרקט מצאנו את המחיר הזול ביותר בבדיקה (6.3 שקלים) – סניפי חיפה-קריות וחיפה-קסטרא. בשלושת סניפי סטופמרקט האחרים בקניון אם הדרך, קניון ארנה בהרצליה וקיבוץ יגור היה המחיר 7.4 שקלים.

ברוב סניפי קשת טעמים היה מחיר חמאה תנובה 7.6 שקלים גם כן, למעט סניפים בודדים שגבו 7.4 שקלים על המוצר. ברשת רמי לוי הייתה חלוקה דומה: חלק מהסניפים גבו 7.4 שקלים ורובם 7.6 שקלים. בשופרסל אקספרס ובשופרסל דיל המחיר היה 7.6 שקלים בכל הסניפים. דווקא בשופרסל שלי הנחשבת ליקרה יותר לרוב מצאנו שלושה סניפים בהם המחיר היה 7.2 שקלים – סניף אור יהודה, חיפה-צרפת ומרכז ביג ביוקנעם. בשאר סניפי הרשת נצמדו למחיר של 7.6 שקלים.

ב-AM:PM המחיר של 7.6 שקלים היה בכל הסניפים למעט הסניף בהרוגי המלכות, תל אביב, בו המחיר היה 7.4 שקלים.

 

 

שם הרשת מחיר בסניפים (בשקלים)
ויקטורי 7.3-7.6
חצי חינם 7.6
טיב טעם 7.4-7.6
יוחננוף 7.6
יש חסד (שופרסל) 7.2
יש בשכונה (שופרסל) 7.2
מחסני השוק 7.5-7.6
מחסני להב 7.6
סטופמרקט 6.3-7.4
פרש מרקט 7.6
קשת טעמים 7.4-7.6
רמי לוי 7.4-7.6
שופרסל אקספרס 7.6
שופרסל דיל 7.6
שופרסל שלי 7.2-7.6
AM:PM 7.4-7.6

 ____________________

המידע בכתבה זו מתבסס על נתונים שהתקבלו מחברת SuperGET המסדרת את קבצי שקיפות המחירים ומציעה אותם לציבור הרחב. SuperGET עושה כמיטב יכולתה כדי להבטיח את אמינות ואיכות המידע. יחד עם זאת, SuperGET  אינה לוקחת אחריות על טעויות ו/או מידע חלקי שהתקבל מעיבוד קבצי שקיפות המחירים.

סקירות נוספות של מוצרי מזון תמצאו כאן