רכב ותחבורה    

חניון שפירים יוכפל ל-4,000 חניות; שאטלים יקחו את החונים לרחבי ת"א

דני ירס, צילם: נדב אריאל

התנועה בעיקר הולכת ונעשית יותר ויותר קשה, ובכלל – ההגעה לת"א ולמרכז הופכת ארוכה ופקוקה מחודש לחודש. יש פתרונות – רכבת, תחבורה ציבורית, נסיעה במשותף לעבודה; וגם בתוך המרכז יש פתרונות – תחבורה ציבורית, תלאוטו קאר2גו ועוד.

ואפשר גם להגיע עם הרכב באופן מהיר עד לשפירים (לרוב עד לשפירים התנועה זורמת), להחנות שם ולנסוע בשאטלים עד לתל אביב.

דני ירס, סמנכ"ל חטיבת הנדסה, כביש חוצה ישראל האחראית על הזכיין של הנתיב המהיר, מסביר כי  "העבודות לבניית הקומה השנייה בחניון הנתיב המהיר יחלו בעוד כשנה. הכפלת קיבולת החניון ל-4,000  חניות, באמצעות בניית קומה שנייה, תלווה בהפעלת שאטלים נוספים המתוכננים להגיע בין היתר לרח' רוטשילד בת"א. במקביל למגמה לתעדוף והסטת הנוסעים לשימוש בתחבורה ציבורית, יש צורך לייצר קיבולת מתאימה בכבישים, המותאמת לקצב גידול בתנועה ובאוכלוסיה. הרחבת החניון תאפשר נסיעה חלקה בנתיב המהיר והקלת התנועה בתוך העיר הן לנהגים והן להולכי הרגל.

"מדובר באתגר הנדסי מורכב ביותר בעיקר בשל המשמעויות התפעוליות של הרחבת חניון פעיל, שכן התכנון צריך לתת פתרון הן לחניות שיתבטלו בעת ההקמה והן להמשך תפעול שוטף של השאטלים אשר ימשיכו לפעול בעת ההקמה"

הכפלת החניון בשפירים מבוצעת במסגרת תכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, להקים רשת של 110 קילומטרים של נתיבים מהירים חדשים, שיסללו לצד נתיבים קיימים, בכל הכניסות לתל אביב. במסגרת הפרויקט יוקמו נתיבים מהירים נוספים מראשון לציון בדרום ועד נתניה בצפון, בכביש 5 ממזרח לראש העין עד למפגש עם נתיבי איילון במחלף גלילות וכן נתיב מהיר נוסף בכביש מספר 1, בקטע שבין תל אביב לאזור, ממערב למזרח.  "פרויקט הנתיבים המהירים יעודד את השימוש בתחבורה ציבורית,  יצור עדיפות לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, עידוד השארת הרכב הפרטי מחוץ ללב המטרופולין ושילוב מיטבי עם מרכיבי התחבורה הציבורית האחרים", אמר השר כץ בהכריזו על התוכנית.

חברת כביש חוצה ישראל  הינה הרשות הממונה על פרויקטים זכיינים מטעם הממשלה ובין היתר: כביש 6, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר.  החברה מבקרת ומפקחת על המיזמים בתקופת ההפעלה, בהיבטים כלכליים פיננסיים-מסחריים, היבטי תחבורה ותנועה, היבטים הנדסיים ותפעוליים, היבטים ציבוריים ורגולטורים והיבטים משפטיים. בזיכיון ההפעלה של הנתיב המהיר והחניון זכתה חברת שפיר.