מדריכי בנקאות    

חשבון בנק לנוער – צעד ראשון לעצמאות או לשעבוד?

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

חשבון בנק לנוער – האם זו עצמאות או שעבוד? –  גם וגם.  אם אתם חושבים לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר (וכמעט כולם עושים זאת כיום) לפחות תעשו את זה נכון – הנה מדריך

חשבון בנק בשלב מסוים זו כבר חובה. נכון, אולי אתם עדיין לוקחים כסף מאבא או אמא לבילויים ובכלל, אבל אם הגעתם לגיל 16, יש לכם כסף בצד או שאתם עובדים פה ושם או עובדים בקביעות (מקבלים משכורת חודשית), או שאתם כבר רוצים לעקוב אחרי החסכונות שלכם ואחרי ההוצאות שלכם; ואם אתם רוצים לחסוך כסף למטרות שונות – להגשים חלומות כמו טיול לחו"ל, קניית ביגוד אופנתי; ואם אתם פשוט רוצים כרטיס אשראי אישי כאמצעי תשלום,  אז חשבון בנק הוא בהחלט אופציה נכונה.

לרוב הנוער יש כיום חשבון בנק, אבל לא כולם באמת מבינים מה המשמעות של חשבון בנק.

 חשבון בנק – מה זה בכלל?

כמעט לכל אדם בוגר יש חשבון בנק, הקרוי גם חשבון עובר ושב ובקיצור עו"ש. זהו האמצעי הבנקאי בעזרתו אנחנו מנהלים את רוב הפעילות הכספית השוטפת שלנו; החשבון הוא על שמנו ואנחנו מפקידים בו כסף (מזומן, צ'קים, הפקדות ממקום העבודה וכד'), מושכים ממנו כסף, משלמים דרכו תשלומים באמצעות הוראות קבע והרשאות, מפקידים לפיקדונות ותכניות חיסכון, לוקחים הלוואות ועוד.

פתיחת חשבון בנק ראשון (חשבון בנק לנוער) מלווה בתחושה טובה; היא הצעד הראשון שלכם לעצמאות, הן כבוגרים והן כלכלית, אבל ככל שיחלפו השנים תיווכחו שמדובר גם בצעד הראשון לשעבוד – למי? לבנק שלכם כמובן ולעוד גורמים שחשבון הבנק שלכם מעניין אותם, ועליהם תלמדו בעוד שנים רבות.

למה צריך חשבון בנק?

פעם היו האנשים שומרים את הכסף בבית במקום מסתור כלשהו, ובכל פעם שהיו צריכים לקנות משהו, היו מוציאים את הסכום הנדרש ומשתמשים בו. כשהם רצו הלוואה, היו הולכים למלווה בריבית ומקבלים ממנו הלוואה ומחזירים עם ריבית.

שמירה על סכומים גדולים בבית אינה דבר בטוח במיוחד. לכן הוקמו הבנקים והציעו לשמור את הכסף של האנשים בצורה בטוחה יותר מאשר בבית, וזאת תמורת תשלום לא גדול; בנוסף, הציעו הבנקים הלוואות, חסכונות ועוד.

ניהול הכספים שלנו דרך חשבון עו"ש מאפשר שליטה ומעקב אחר הפעילות הכספית שלנו, בטח בעידן האינטרנט, שבו אנחנו יכולים בכל רגע נתון לראות מה קורה בחשבוננו. השליטה מאפשרת לנו ניהול נכון של ההוצאות וההכנסות, כך שלא ניקלע לחובות או שיחזרו לנו תשלומים וצ'קים; יש לנו אפשרות למשוך כסף במקומות שונים, בכל שעה, ואפילו לשלם באמצעות מכשיר הסלולר, אם יש לנו חשבון בנק פעיל.

באיזה גיל אפשר לפתוח לבד חשבון בנק?

החל מגיל 16, כשאז אתם גם מקבלים את תעודת הזהות שלכם. בין גיל 14 ל-16 גם ניתן לפתוח חשבון בנק לנוער על שמכם, אך אז אפשר לעשות זאת רק עם אחד ההורים. מדובר בסוג חשבון המוגדר כחשבון לבני נוער (עד גיל 18). מדובר בחשבון עו"ש לכל דבר, אם כי הוא מוגבל בכך, שאי אפשר לקבל מסגרת אשראי וגם אי אפשר להיכנס למינוס. אלה הגבלות שמטרתן להגן עליכם מפני האפשרות להיקלע לחובות כספיים לבנק. מצד שני, חשבון נוער נהנה מאפס עמלות. כשתתבגרו תבינו, שכל פעולה בחשבון הבנק שלכם עולה כסף (עמלה), וכשאתם לוקחים הלוואה על סכום מסוים, אתם מחזירים לבנק סכום גבוה יותר, כי ההלוואה נושאת ריבית.

איך לבחור את הבנק המתאים?

ברוב המקרים, אלא אם אתם באמת עצמאים ברוחכם או בעל כורחכם, הבחירה הראשונה תהיה בנק בו הוריכם מנהלים את החשבון שלהם; יש בזה יתרון גדול, בתנאי שהחשבון של ההורים שלכם מסודר ותקין, ואז הוא מהווה איזשהו ביטחון לבנק עבורכם.

בעיקרון, כדאי להתייעץ עם אחים גדולים, עם ההורים וגם עם חברים, ולשמוע מהם אם הם מרוצים מהבנק שלהם – תבחרו את המומלץ ביותר. הבנקים מעוניינים מאד שתפתחו אצלם חשבון, כי בדרך כלל מי שפותח חשבון בגיל צעיר בבנק מסוים, ימשיך בפעילות פיננסית באותו בנק גם בשנים מאוחרות יותר. לכן, פתיחת חשבון בנק בגיל צעיר היא חוויה מאד נעימה; פקידי הבנק יתייחסו אליכם בסבלנות ובאדיבות, וכל הבנקים יציעו לכם מתנות במועד פתיחת החשבון – לדוגמא, שוברי קניה לספרים, כרטיסים למופעים וכד'. גלו אחריות כבר בשלב זה – תתכוננו למפגש עם פקיד הבנק, הציגו את עצמכם בביטחון ותשאלו כל דבר שמטריד אתכם; אל תשכחו לשאול מה יקרה כשתגיעו לגיל 18? איזה עמלות תצטרכו לשלם אז? ומה יהיה גובה העמלות לאחר השירות הצבאי? אם אתם מרגישים חוסר סבלנות או חוסר אדיבות, לכו לבנק אחר.

טיפ נוסף – רצוי לפתוח חשבון ( חשבון בנק לנוער) בסניף הקרוב למקום מגוריכם; גם אם רוב הפעילות מתנהלת היום דרך כספומטים הנמצאים במקומות רבים, או דרך האינטרנט והסמארטפון, יהיו מקרים שתצטרכו להגיע לסניף הבנק.

איזה כיף – כרטיס אשראי

מהרגע שפתחתם חשבון בנק לנוער משלכם אתם אחראים לניהול ולמעקב אחר החשבון. אם עברתם את גיל 16 וברשותכם חשבון בנק, תוכלו לקבל מהבנק כרטיס אשראי מקומי, באמצעותו תוכלו לבצע רכישות בארץ. כל בנק מתנהל עם חברת כרטיסי אשראי אחרת; בנק הפועלים עם ישראכרט, בנק לאומי עם לאומי כארד מקבוצת ויזה, בנק דיסקונט עם כאל מקבוצת ויזה וכן הלאה. בגיל זה מסגרת האשראי שלכם תהיה מצומצמת ביותר – כמה מאות שקלים בדרך כלל.

כרטיס האשראי יחסוך לכם אמנם את הצורך למשוך כסף מהבנק בכל פעם שתרצו לקנות משהו, ותוכלו גם ליהנות משירותים של ארנק דיגיטלי ולשלם באמצעות הסמארטפון שלכם, אך זהו פתח להתחיל לצבור חובות. למה? משום שמסגרת האשראי של הכרטיס היא בעצם סוג של הלוואה; אם נניח קיבלתם מסגרת של 500 ₪ בכרטיס האשראי שלכם, וקניתם מוצרים בכרטיס בהיקף של 500 ₪ – אתם חייבים לחברת כרטיסי האשראי 500 ₪. הסכום הזה גם נושא ריבית של כמה שקלים בחודש.

בנוסף, צריך לזכור שסכום הקניות הכולל בחודש יורד מחשבון העו"ש שלכם בתאריך מסוים בחודש העוקב – למשל, ב-2 לחודש או ב-10 לחודש; אם קניתם במשך החודש באמצעות כרטיס האשראי בהיקף של 450 ₪, אתם חייבים שיהיה בחשבון העו"ש שלכם לפחות את הסכום הזה בתאריך בו יורד סכום הקניות בכרטיס האשראי. זה אמנם מפתח אחריות ובגרות, אבל לא כולם אחראים ובוגרים, והבנק לא סובל חריגות בחשבון, ומכאן הדרך יכולה להסתבך; בחלק מהמקרים ההורים נחלצים לעזרה, אבל לא תמיד. לכן, תעקבו אחר הפעילות בחשבון שלכם ובכרטיס האשראי שלכם כדי שלא תסתבכו.

תכניות חיסכון ופיקדונות

כדאי תמיד לחסוך, במיוחד אם אתם מתכננים טיול לפני הצבא וכד'. הבנקים מציעים פיקדונות ותוכניות חיסכון מגוונות וישנם גם מסלולי חיסכון שמותאמים לבני נוער ולצרכים שלהם. שאלו את הפקיד אילו מסלולי חיסכון יכול הבנק להציע לכם. בבחירת תכנית חיסכון בידקו מהי הריבית שתקבלו (בניגוד להלוואה שם משלמים ריבית, בתכניות חיסכון או בפיקדונות, אתם מקבלים מהבנק ריבית, שזה כסף נוסף למה שהפקדתם). אם קיבלתם סכום כסף גדול מהסבא והסבתא, למשל, או מההורים, התייעצו איך לשמור עליו במסלול שישמור על הערך שלו ושגם תרוויחו מכך. בדרך כלל המסלול בתכניות החיסכון ובפיקדונות הוא של הפקדות חדשיות של סכום קבוע.

ההבדל בין תכנית חיסכון לפיקדון הוא בעיקר בכך, שתכנית חיסכון היא לתקופה ארוכה (שנים) בעוד פיקדון יכול להיות לתקופה קצרה, וניתן תמיד למשוך את הכסף שבו בהודעה מראש לבנק. לכן בפיקדון הריבית פחות גבוהה מאשר בתכנית חיסכון. תבררו מהי תקופת החיסכון של התכנית, מתי אפשר למשוך ממנה כסף ללא עלויות והשוו את הריבית שהבנקים מציעים לכם עבור הפקדת הכספים בתכנית החיסכון.

לסיכום, פתיחת חשבון בנק בגיל צעיר היא אופציה, אבל לא הכרח. כשאתם מתגייסים לצבא או לשירות לאומי, אתם תידרשו להיות בעלי חשבון בנק, כדי שיוכלו להעביר לכם את המשכורת החדשית, אבל עד אז זו אופציה. אם אתם בוחרים בה, תעשו את זה כמו שהוסבר לכם במדריך הנ"ל; ובעיקר גלו אחריות וזהירות, תעקבו אחר הפעילות בחשבונכם.

ריכזנו כאן את ההטבות בחשבונות בנק לצעירים –

חשבון בנק לנוער בנק הפועלים (פועלים YOUNG)

חשבון לצעירים בנק לאומי

חשבון צעיר בנק מזרחי

חשבון צעיר בנק דיסקונט 

חשבון לנוער הבנק הבינלאומי 

חשבון צעיר בנק אגוד

פתיחת חשבון בנק ירושלים