ביטוח    

חשופים לתשלומים מיותרים: לקוחות של הפניקס, כלל והראל לא נכללים ב"הר הביטוח"

מעודכן ל-02/2020

חברות הביטוח מחתימות את לקוחותיהן בטופס ההצטרפות על סעיף שבו הם מבקשים שלא להיכלל במאגר – אלא שכך לא ניתן לדעת אם קיים כפל ביטוחים ולשפר ביטוחים קיימים רשות שוק ההון תחייב את החברות לשנות את הטפסים

חברות הביטוח הפניקס, כלל והראל הוסיפו לטופס ההצטרפות שלהן סעיף ובו המבוטח מסמן כי אינו רוצה שהפוליסות שלו יועברו ל"הר הביטוח" – ובכך הן מפרות הנחיה רגולטורית וחושפות את לקוחותיהן לכפל ביטוחים.

"הר הביטוח" הוא מאגר מידע שהשיקה רשות ההון בשנת 2017, והוא מאפשר לכל מבוטח שפרטיו שמורים בו להיחשף לכל הפוליסות שהוא מחזיק (ביטוח בריאות, חיים, תאונות אישיות ועוד).

ב-2018 איתרה הרשות 6.5 מיליון פוליסות כפולות בקרב מבוטחים, ולכן חייבה את משווקי וסוכני הביטוח לבדוק במאגר לפני כל מכירת ביטוח – אם אותו אדם כבר מבוטח בפוליסה כזו, כדי למנוע מצב שבו נמכר ללקוח ביטוח שכבר יש לו.

במקרה שאכן אותרה בהר הביטוח פוליסה כמו זו שהתכוון האדם לקנות, חל איסור למכור לו אחת נוספת. אלא שחלק מהחברות נעזרות בהיתר לפיו אדם יכול לבקש שלא להופיע במאגר, ומחתימות מצטרפים לחברה על בקשה כזו.

בטופס ההצטרפות להראל, למשל, הלקוח צריך לסמן V בסעיף ה"בקשה להסיר נתונים מהממשק האינטרנטי לאיתור מוצרי ביטוח". בסעיף זה נכתה בין היתר: "אינני מעוניין שיעבירו לרשות שוק ההון מידע על הביטוחים שלי המנוהלים בחברתכם, וידוע לי שזה ימנע ממני לראות באתר המאובטח של הרשות נתונים על מוצרי הביטוח שלי המנוהלים בחברה".

הלקוח לא נדרש לחתום על הסעיף, ודי שסוכן/משווק סימן לו V, או ביקש מהלקוח לסמן אותו במקום זה, כדי שהמידע על הפוליסה של אותו מבוטח לא יעבור להר הביטוח.

המשמעות: פוליסות כפולות לא יאותרו

בטפסים של חברות הביטוח הפניקס וכלל נדרשת אמנם חתימה נפרדת, אולם לקוחות רבים לא קוראים את כל האותיות הקטנות בטופס הארוך, ומסתפקים בחתימה במקומות שסומנו להם.

משמעות הוויתור על הופעה במאגר היא שכשאותו אדם יקבל הצעה חדשה לביטוח, המשווק אמנם ייכנס להר הביטוח ויבדוק אם יש לו פוליסה דומה, אך לא ימצא אותה. הדבר ימנע גם שימוש נפוץ אחר במאגר, שבו סוכני או יועצי ביטוח בודקים את תיק הביטוח של מבוטח ויכולים להציע לו למשל לעבור לביטוח זול יותר.

כדי להיכנס להר הביטוח נדרש המבוטח (או משווק שקיבל ממנו הרשאה) להזין פרטים מזהים. במאגר אין כל מידע רפואי, רק פירוט של כל הפוליסות שבהן מחזיק המבוטח – הפרמיות המשולמות ומועד הפקיעה.

לעומת זאת, לחברות מנורה ומגדל אין סעיף כזה בטופס ההצטרפות שלהן, וגורמים מטעמן ציינו כי סוכני ביטוח ביקשו מהם להוסיף סעיף כזה, אך הן סירבו.

החברות שכוללות את הסעיף מסתמכות על הוראה שלפיה במעמד קניית ביטוח או חידושו, יש להודיע למבוטח שבאפשרותו לבקש להסיר מהמאגר מידע על מוצרי הביטוח שלו. על פי הוראה זו עליהן להודיע לו כי "רשות שוק ההון הקימה אתר מאובטח שמאפשר לך לראות במרוכז את מוצרי הביטוח שלך בכל החברות, על בסיס נתונים שנעביר. אם אינך רוצה שנעביר אותם, צור קשר עם חברתנו".

בטופס אמנם מצוין כי לקוח שמעוניין שלא להיכלל במאגר, צריך "ליצור קשר", אבל למעשה בהמשך נכתב: "באפשרותך לחתום מטה על בקשה שלא להעביר את הפרטים".

ברשות שוק ההון מודעים לטפסים הללו ומוטרדים מהם מאוד. ברשות מלכתחילה לא רצו להתיר בקשה שפרטי הביטוח לא יופיעו במאגר, וחויבו בכך בידי משרד המשפטים, בשל כללי הגנת הפרטיות. כעת מתכוונים ברשות לדרוש מהחברות לשנות את הסעיף, ונבחנת הוצאת הבהרה לכלל השוק.

תגובת חברת הראל: "החברות מחויבות ליידע את הלקוחות לגבי אפשרות בקשת ההסרה".

חברות הביטוח הפניקס וכלל טענו גם הן כי הן פועלות על פי ההנחיה רגולטורית.

הסוף לכפל ביטוחים? חברות הביטוח חויבו לבדוק בהר הביטוח לפני מכירת ביטוח חדש

הר הביטוח – ככה תעשו סדר בביטוחים