חדשות    

טראמפ מאיים על אירופה בהטלת מכסים

טראמפ
נשיא ארצות הברית מאיים על האיחוד האירופי במכסים על סחורות בשווי 11 מיליארד דולר בשל הסובסידות לאיירבוס, המתחרה של בואינג
בעוד מתנהל משא ומתן עם סין על המכסים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאיים להטיל מכסים בהיקף של כ-11 מיליארד דולר על יבוא סחורות מאירופה. כך לפי בלומברג. מדובר בתגובה לפגיעה בארה"ב אשר לטענת הנשיא  נגרמה מהענקת סובסידיות על ידי הגוש לחברת איירבוס, המתחרה של חברת בואינג.
 נציגת משרד המסחר של ארה"ב ציינה את ממצאי ארגון הסחר העולמי ולפיהם הסיוע ל"איירבוס גרם להשפעות שליליות על ארצות הברית לא פעם.
לכן ממשל טראמפ החל בהליך "לזהות מוצרים של האיחוד האירופי אשר ניתן להחיל עליהם מכסים נוספים עד שהאיחוד האירופי יסיר את סובסידיות אלה".
המכסים ייושמו רק לאחר שארגון הסחר העולמי ייתן את האישור הסופי בקיץ הקרוב, בארה"ב אמרו כי יטילו את המכסים על פי אותו חוק סחר רדום  שבו השתמשו כדי להטיל מכסים על סין .
גם העיתוי גרוע:  האיום מגיע בדיוק כשחברי האיחוד האירופי בשלבים הסופיים של משא ומתן על תנאי הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, להתחיל בשיחות על המכסים התעשייתיים עם ממשל טראמפ.
וכבר כמה חברות באיחוד האירופי, בראשות צרפת, הטילו ספק לגבי הערך של משא ומתן עם ארה"ב. יתר על כן, טיוטת המנדט שהגיעה לידי בלומברג מעניקה לאיחוד האירופי אפשרות יציאה, אם ארה"ב תטיל על הגוש את המכסים באמצעות שימוש בסעיף 301.
נציג הסחר של ארה"ב, אמר  סוגייה זו כבר נמצאת בהתדיינות משפטית במשך 14 שנים, והגיע הזמן לפעולה", .
הוא הוסיף כי הממשל רוצה לראות קץ לסובסידיות המדוברות של האיחוד האירופי, אשר בארה"ב ובחברת בואינג טוענים כי הן מהוות יתרון בלתי הוגן ל-Airbus בשוק התחרותי מאד של מטוסי הנוסעים הבינלאומי.
"המטרה הסופית שלנו היא להגיע להסכם עם האיחוד האירופי כדי לסיים את כל הסובסידיות הלא עקביות של ארגון הסחר העולמי למטוסים אזרחיים גדולים", אמר. "כאשר האיחוד האירופי יסיים את הסובסידיות המזיקות האלה, ניתן יהיה לבטל את המכסים הנוספים של ארה"ב המוטלים בתגובה".
בהצהרה שנמסרה מבואינג נאמר כי החברה "תומכת בנציג הסחר של ארה"ב ובצוותו במאמציהם המתמשכים בשוק המטוסים העולמי".
המכסים המוצעים מגיעים כמעט 15 שנים לאחר שארה"ב התלוננה לראשונה בפני ארגון הסחר העולמי כי איירבוס נהנתה במידה רבה מסובסידיות בלתי חוקיות של מיליארדי דולרים. תביעת הנגד אשר הוגשה על ידי האיחוד האירופי עדיין מתגלגלת בבית המשפט המסחרי, אשר מצא בחודש שעבר כי תמריצי מס בהיקף של כ-325 מיליון דולר, אשר הוענקו לבואינג על ידי מדינת וושינגטון היו בלתי חוקיים.