חדשות    

טרור חקלאי: בפעם הרביעית – 64 כוורות עלו באש; חשד להצתה בזדון

כוורות שרופות במורדות הגולן – צילום: השומר החדש

מעודכן ל-06/2021

בתוך שבוע נרשמו 4 אירועי פגיעה בכוורות מנכ"ל מועצת הדבש: "מדובר בהפסד של מאות אלפי שקלים, אני קורא לממשלה החדשה לתקצב גיוס כוח אדם מיומן לגורמי הביטחון, כדי להילחם בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית" דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי כ-3 מיליארד שקל בשנה

שריפה שפרצה אתמול במורדות הגולן, כילתה 64 כוורות גדושות דבש של דבוראי מרמת הגולן, שהכילו טון וחצי דבש אותו היה אמור לרדות השבוע ■ כמו כן עלו באש גם כ-7,000 דונם של שטחי מרעה.

מי מתנכל לדבורים בצפון? ארבעה אירועי פגיעה התרחשו באזור בתוך שבוע: במורדות הגולן נשרפו כליל 64 כוורות גדושות דבש של דבוראי מרמת הגולן, בעקבות מה שנראה כהצתה מכוונת, שגרמה אתמול (ב') לשריפה במורדות הגולן. הכוורות הכילו טון וחצי דבש שאותו היה אמור הדבוראי לרדות השבוע. כמו כן, השריפה כילתה כ-7,000 דונם של שטחי מרעה.

בנוסף, הבוקר (ג') נגרם נזק של עשרות אלפי שקלים עקב השחתה מכוונת של כוורות מלאות דבש, של הדבוראית הוותיקה נגה ראובן (69) מהיישוב מנות, בגליל המערבי, זאת לאחר שבשבוע שעבר הושחתו בפגיעה עשרות כוורות שלה. מדובר במכה קשה לראובן, שרק עתה השלימה את בניית המכוורת החדשה, שבנתה עקב שריפה שכילתה את המבנה, הציוד, הדבש והתכולה (בנזק המוערך במיליוני שקלים לפני כשנה).

מנכ"ל מועצת הדבש, אופי רייך, אמר כי הדבוראים ברחבי הארץ נמצאים בשיא עונת אגירת הדבש והאבקת הגידולים החקלאיים, וציין כי בתוך שבוע נרשמו 4 אירועי פגיעה בכוורות: "מדובר בהפסד של מאות אלפי שקלים, אני קורא לממשלה החדשה, לשר לביטחון פנים הנכנס עומר בר לב, ולשר החקלאות הנכנס עודד פורר, להגן על החקלאות ולתקצב גיוס כוח אדם מיומן לגורמי הביטחון, כדי להילחם בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית.

"חשוב לזכור כי ייצור דבש הינו רק אחד מתפקידיה של דבורת הדבש, אך המטלה העיקרית, המרכזית והחשובה ביותר לקיומנו, הינה האבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים. בכל פעם שפוגעים או גונבים כוורת, הורסים את ייצור המזון מן הצומח".

עדי בכור, מנהל מבצעי ב'שומר החדש', הוסיף: "בעקבות שריפה החשודה כהצתה בשטחי המרעה במורדות הגולן, הוקפץ צוות 'שומר היער' שלנו לשטח, לסייע בכיבוי. גודל הנזק נחשף הבוקר, כשגילינו שהשריפה החריבה 64 כוורות מלאות דבש וכ-7,000 דונם של שטחי מרעה, כתוצאה של טרור חקלאי שמסב נזקים כלכליים אדירים ומייאש את החקלאים והדבוראים שהופכים לקורבנות בשטח. השומר החדש ממשיך בהגנה על הכוורות במסגרת מיזם משותף עם מועצת הדבש והדבוראים בצפון שנועד למנוע גניבות ופגיעה בכוורות".

'השומר החדש' מוביל עם מועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים, מיזם ארוך טווח למיגור התופעה, בשיתוף מג"ב והסיירת הירוקה של רט"ג. תכנית המיזם נבנתה בהתאם לצרכי הדבוראים בשטח, במסגרתה נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים וסיורים תכופים של רכזי שטח של 'השומר החדש' בנקודות הצבה של כוורות.

מנתוני מועצת הדבש עולה כי בעת האחרונה נרשמה עלייה באירועי גניבות כוורות ברחבי הארץ. כיום פועלים בישראל כ-510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. דבורת הדבש תורמת באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ-3 מיליארד שקלים בשנה.

בלי העוקץ: בי-יו דבש הגישה בקשה לרישום פטנט על שיטות להפקת דבש מתורבת