יולי 2012 – הביקוש לדירות עולה
חדשות    

יולי 2012 – הביקוש לדירות עולה

ביולי 2012 עמדה הכמות המבוקשת של דירות חדשות על כ-3,130 יחידות, מתוכן כ-1,930 דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב וכ-1,190 דירות שלא למכירה (שימוש עצמי של בעל הקרקע, 'בנה ביתך', קבוצות רכישה, השכרה ועוד). כך עולה מנתונים מוקדמים של סקר התחלות בנייה וסקר מכירת דירות חדשות בבנייה ביזמה פרטית (הנתונים לחודשים אפריל עד יולי 2012 חלקיים), הנערכים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ביזמת ובמימון משרד הבינוי והשיכון, ומסקר התחלות בנייה ומכירת דירות חדשות בבנייה ביזמה ציבורית, הנערך על ידי משרד הבינוי והשיכון.

בחודשים ינואר עד יולי 2012 נרשמה ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות בכל המחוזות, למעט במחוזות ירושלים והצפון (עליות של כ-43% ושל כ-5% בהתאמה), בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בבחינת נתוני המגמה של הכמות המבוקשת של דירות חדשות בשנים האחרונות מסתמנת מגמת עלייה (עם תנודות) שהגיעה מרמה של כ-2,600 דירות בחודש, לכ-3,500 דירות בתחילת 2011 . במהלך שנת 2011 הסתמנה ירידה, ומ-2012 התייצבות – בסביבות 3,000 דירות.

מתוך הדירות החדשות שנמכרו לציבור הרחב,  8,680 דירות בבנייה ביוזמה פרטית, וכ-3,470 דירות בבנייה ביוזמה ציבורית. במספר כלל הדירות החדשות שנמכרו בתקופה זו, חלה ירידה של כ 2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. חלקן של הדירות החדשות שנמכרו מסך כל הכמות המבוקשת של הדירות החדשות, נע בין 71% במחוז המרכז לבין 18% במחוז הצפון.

חלקה של הבנייה שלא למכירה (דירות שנבנות לשימוש עצמי, קבוצות רכישה, השכרה ועוד) מסך כל הכמות המבוקשת של הדירות החדשות, נע בין כ-82% במחוז הצפון לבין כ-29% במחוז המרכז.

כמות המבוקשת של דירות חדשות מורכבת, , מהדירות החדשות שנמכרו, ומהדירות שלא למכירה (לשימוש עצמי של בעל הקרקע, ל"בנה ביתך", לקבוצות רכישה, להשכרה ועוד). בהשוואת נתוני הסקר לנתונים אחרים כגון, מספר עסקות בדירות חדשות שמתפרסם על ידי מינהל הכנסות המדינה, יש להתחשב בהבדלים בין מקורות המידע, בהגדרות האוכלוסיות ובשיטות הנובעים, בין השאר, מתן מענה למטרות שונות ולצרכים שונים. יודגש במיוחד, כי הסקר של הלמ"ס מתייחס לדירות שקיבלו היתר בנייה ושהוחל בבנייתן בלבד.